Cred ca, de-a lungul timpului, am intalnit cuvantul “shaorma” scris in cel putin 10 moduri dintre care imi amintesc acum, rapid: shoarma, shaworma, saorma, schawrma. Suspectand ca oamenii astia au o problema, l-am intrebat acum ceva timp pe unul dintre ei (un arab) care e forma corecta. Mi-a raspuns ca “shaorma”, desi pe firma de la intrare scria “shoarma”. Cand l-am intrebat de ce, mi-a raspuns ca mai exista unul pe la Muncii sau Dristor care are scris, pe “magazin”, “shaorma”, si deci, nu putea sa scrie si el tot aia. Astazi, am mai intrebat pe unul si am primit cam acelasi raspuns.
Dragi “shaormari”, ma indoiesc ca primul care a venit in Romania si-a inregistrat marca “shaorma”. De fapt, nici nu cred ca are voie sa faca asta (aici as avea nevoie de parerea unui specialist). Trebuie sa intelegeti si voi ca exista o diferenta mare intre numele unei firme, brand si scrijeliturile de pe firmele voastre luminoase. Astfel, nu va poate obliga nimeni sa scrieti pe firma de la intrare numele societatii comerciale. Puteti scrie Gogosi sau Covrigi calzi sau Shaorma. Fiindca asa se scrie nu? Pana la urma voi asta vindeti. E un produs. La baza, acelasi produs pe care il vinde si cel de la Piata Muncii si cel din Drumul Taberei. Toate restaurantele servesc ciorba de burta si totusi nu se chinuie nimeni sa modifice cate o litera in meniu ca sa nu semene cu ciorba celui de peste drum.
Cu brandul este intr-adevar altceva. Nu poti sa iti deschizi o gogoserie si sa scrii pe firma “Gogoasa Infuriata”, fiindca probabil francizorii te vor da in judecata. Dar nimeni nu iti poate face nimic daca scrii pe firma “Shaorma”. Oricum, prin schimbarea unei litere nu reusesti sa faci mai nimic. Ma indoiesc ca un client isi va aminti de shaormaria ta numai fiindca e scris pe firma cu “w”. La genul asta de afaceri reusesti sa iti fidelizezi clientii prin calitate, promptitudine, pret. Nu prin artificii bezmetice.
Am observat ca fiecare scrie shaorma cum il taie capul, dar la explicatia asta nu m-am asteptat in veci. M-am gandit mai degraba ca este un fel de sendvis, sandwich, sandvis, nicidecum ca se doreste iesirea din multime. Jeeez, mai tare la Take, Ianke si Cadar.
PS. Shoarma din Dristor nu mai este demult ce era. Recomand shaorma din Floreasca sau Dacia, colt cu Eminescu.
Nu-i asa ca toti viseaza sa fie patroni de shaormerie? :))
Stefan: e bine spus “viseaza”. Fiindca in mintea ingusta a “posesorilor de shaormarie” a fi patron e de cele mai multe ori echivalent cu a vinde shaorma la propria shaormarie. Ceea ce, zic eu, nu e chiar trasatura caracteristica a unui “patron”.
e un fel de “liber profesionist” :)))…
exact.
Mai degraba..mic intreprinzator. Liber profesionist mi se pare cam mult.
Ma gandesc ca este o lege nescrisa a arabilor care au astfel de afaceri: niciodata sa nu folosesti o denumire aleasa de altul. Probabil reprezinta o ofensa, probabil o diferentiere, naiba stie.
Daca e vorba de ofensa, atunci jos palaria si la mai multe shaorme, schawarme, schaworme etc.