1. Când, cum şi mai ales de ce a apărut bookblog-ul?
bookblog.ro a aparut in martie 2006, intr-un moment in care eu incepusem sa simt gustul blogosferei romanesti, blogosfera care abia incepuse sa se formeze. Am pornit bookblog fiindca am crezut (si cred inca) in puterea ideii de a ajuta oameni. Sigur, pentru unii poate suna a raspuns pe care ne asteptam sa il auzim intr-un concurs de miss, insa adevarul este ca ideea de a ii ajuta pe cei din jur poate fi privita si mai putin altruist: dam celor din jur lucruri, fiindca stim ca ni se vor intoarce, facem bine fiindca am observat ca, cel putin pentru noi, functioneaza.
Iar pentru a face asta, a recomanda carti a fost, pe termen scurt, cea mai buna (si mai aproape de mine) varianta la care m-am putut gandi. Sigur ca au mai fost si alte elemente care m-au facut sa aleg ca bookblog sa apara in formula asta. Cred foarte tare in conceptul de echipa. Echipa autentica, in adevaratul sens al cuvantului, nu doar oameni care sunt nevoiti sa lucreze impreuna. In plus, din cunostintele mele, bookblog a fost primul blog colectiv din Romania si unul dintre primele cu adevarat specializate pe ceva.
2. Au fost alte proiecte înainte de bookblog? (mă refer şi la blogosferă: înainte de bookblog intrasei în această “comunitate�)
Da, se poate spune ca intrasem in aceasta “comunitate†. Asta in masura in care 15 oameni care se intalneau din cand in cand in offline si inca 100-200 care doar scriau pe un blog pot defini o comunitate. In ceea ce ma priveste, inainte de bookblog, a mai existat un singur “proiect†in zona de blogging, iar acela a fost blogul meu personal.
3. Cine este în spatele proiectului? Cine face parte din echipă (cum ai selectat echipa)?
La “cum ai selectat echipa†raspunsul nu poate fi decat de doua tipuri. Primul ar fi sa scriu o carte de cel putin 300 de pagini despre asta iar al doilea ar fi sa spun varianta scurta: “foarte greuâ€. Merg pe a doua varianta.
In ceea ce priveste prima ta intrebare, “cine e in spatele proiectuluiâ€, iarasi as putea vorbi 2 saptamani cel putin. Am sa incerc insa sa scurtez. E o echipa absolut extraordinara, formata din individualitati puternice si care, imi place sa cred, au inceput de ceva timp sa inteleaga si sa foloseasca in mod real principiile team-work-ului. Nu in ultimul rand, sunt oameni de o calitate umana mult peste medie. Si poate ca de aici de undeva vin si o parte din micile succese pe care eu le-am avut la bookblog: am avut parte de oameni verticali, cu valori, dedicati, cu o inteligenta si o cultura peste medie si pasionati. Ce altceva iti mai poti dori ca manager?
Din punctul meu de vedere, cel putin din ceea ce am vazut eu pana acum, bookblog.ro e cea mai tare echipa din online in momentul asta. Poate ca or mai fi si altii, nu neg. Dar daca exista, eu nu i-am cunoscut inca.
4. De ce crezi că aţi avut succes? (care sunt atuurile şi ce probleme aţi întâmpinat)
Aici e mai simplu. Stiu exact de ce si o zic in gura mare de doi ani. Doar ca sunt unele lucruri pe care multi nu vor sa le auda. Principalele motive sunt urmatoarele:
Suntem pasionati si credem foarte tare in ceea ce facem
Avem o echipa foarte buna
Avem un plan si un sistem care functioneaza
Stim ce inseamna marketing
Am muncit mult
Am intrat pe o nisa care era libera
5. Ce înseamnă proiectul “Schimb de cărţi� ( şi ce înseamnă “Taraba cu cărţi�)
Schimb de Carti e o serie de intalniri lunare, organizate de bookblog.ro, in 16 orase din Romania + (deocamdata) unul din afara tarii. Sunt intalniri informale, la un suc, unde pasionatii de lectura se intalnesc, socializeaza si schimba carti intre ei. E un loc in care ne intalnim fata in fata, in offline, cu prietenii, cu cititorii bookblog si, in general, cu oameni care au aceeasi pasiune: cartile. Despre cum se desfasoara si alte detalii puteti citi pe www.schimbdecarti.ro
TarabacuCarti.ro este o librarie online cu carti nou-noute si livrare rapida, la usa!, in peste 500 de localitati din Romania. Nu apartine bookblog.ro, este un proiect de sine statator, insa intre bookblog si tarabacucarti.ro a fost facut un parteneriat, zicem noi, natural. E normal ca in momentul in care recomanzi carti, sa oferi cititorilor si posibilitatea de a le cumpara.
6. Ce recomandări ai avea pentru administratorul unui proiect cultural online?
a. Sa creada in ceea ce face si sa o faca cu placere. Daca nu crede el, nu vor crede nici altii, iar daca altii nu cred, poate inchide proiectul fiindca singur nu va reusi sa faca mai nimic.
b. Odata ce s-a hotarat ce vrea sa faca si are increderea necesara, sa nu se opreasca. Proiectele online de la noi sufera din cauza inconstantei managerilor de proiect. Din punctul meu de vedere, abia cand ai incercat 2-3 ani de zile sa ridici un proiect si nu ai reusit, poti spune ca nu va functiona. Cand dupa doar 2-3 luni schimbi strategia, ai o problema.
c. Sa nu fie scriitor sau poet. Daca totusi e scriitor sau poet, sa uite asta in momentul in care se decide sa faca un proiect online. De ce? Din multe motive, dar in primul rand din cauza orgoliilor care exista in zona de cultura. Pe online nu-si au locul, iar cei care se lasa stapaniti de ele reusesc cel mult sa fie penibili. In plus, e greu sa te concentrezi pe mai multe lucruri in acelasi timp iar scrisul si managementul proiectelor online sunt lucruri diferite. Evident, nu e imposibil, nimic nu e. Insa eu cred foarte tare in specialisti, nu cred in oameni buni la toate. Mi se pare ca, de fapt, nu-s buni la nimic.
Tocmai din acest motiv, cred ca scriitorii trebuie sa scrie, managerii sa managerieze si oamenii de marketing sa vanda. Bineinteles, asta daca vrei sa ajungi foarte sus. Daca te multumesti cu a face lucruri “suficient de bine†atunci poti sa le faci pe toate in acelasi timp. De fapt, din aceasta nevoie de concentrare si specializare, apare si necesitatea existentei unei echipe in care fiecare sa faca ceea ce se pricepe sa faca.
7. Citeşti literatură pe net? (dacă da: ce autori urmăreşti?)
Nu prea stiu ce inseamna “literatura pe netâ€. Citesc multe bloguri, unele dintre ele scrise foarte bine. Poate insemna asta literatura? Daca da, atunci citesc. Nu citesc insa texte foarte lungi pe net, adica n-as citi un roman, de exemplu. Singurele texte mai lungi de o pagina A4 pe care le citesc online sunt articolele de specialitate, marketing sau management.
8. Cum vezi proiectul ROcultura în viitor?
Vezi punctul 6. Daca ROcultura nu respecta conditiile de acolo, eu cred ca indiferent care sunt oamenii ce vor scrie pe site, proiectul va muri in urmatoarele 2-3 luni, cel mult. Daca ROcultura respecta toate conditiile de acolo, atunci are intr-adevar sanse sa evolueze, sa stranga in jur o comunitate si, de ce nu?, sa scoata bani.
**interviu realizat cu Andrei Ruse, pentru ROcultura.
Interviul mi-a dat de gandit. Mai am multe lucruri de pus la punct.
Ovidiu, care parte ti-a dat de gandit? Chiar ma intereseaza.
multumesc pentru interviu. sunt lucruri bune de luat de aici.
sper ca ROculturistii sa invete ceva din articolele pe care le pregatesc.
Andrei, tot interviul m-a facut sa analizez mai bine unele lucruri :) .