fbpx

Idei si trend-uri

Miercuri am fost la Inspire, invitat de Cristi. Am retinut de acolo mai multe idei, probabil ca am sa mai scriu zilele urmatoare, sa vedem. […]

29/11/2008
2 min read

Miercuri am fost la Inspire, invitat de Cristi. Am retinut de acolo mai multe idei, probabil ca am sa mai scriu zilele urmatoare, sa vedem. Deocamdata, am sa ma opresc exact la conceptul de “idee”. Sau, mai degraba, la importanta unei idei. Si aici vreau sa ating doua puncte:

1. Am mai scris despre asta, insa de cate ori cineva imi aduce aminte zambesc, pentru ca imediat dupa sa simt un gust amar. Sunt prea multi cei care isi supraevalueaza ideile si prea putini cei care le judeca la adevarata lor valoare. Valoare care, din punctul meu de vedere, exista aproape exclusiv in cazul in care ideea este urmata de o implementare a sa. Cu alte cuvinte, ca sa fiu mai direct, o idee geniala, fara executie, inseamna aproape zero.

Stiu ca sunt oameni care isi castiga salariul din idei. In special in advertising, dar nu numai. Dar cate dintre ideile lor sunt implementate? Dintre cele care ajung sa fie implementate, cate sunt de succes? Cate dintre ele valoreaza ceva? Sigur, pentru fiecare dintre ei poate ca valoreaza enorm. Stiu ca pentru mine ideile mele valoreaza mult. Dar cand vorbim de valori masurabile, ideile care raman doar la stadiul de idei sunt zero barat.

2. Tot la Inspire s-a vorbit despre “the next big thing” in advertising si online. Toti vor sa stie care va fi urmatoarea platforma/aplicatie/trend care va revolutiona (sau macar schimba usor) internetul. Acelasi lucru se intampla si in celelalte industrii. Oamenii vor sa stie care e ultimul trend.

Eu am o problema cu abordarea asta, cel putin atunci cand avem pretentii de creativitate si inovare. Cand ne referim la trenduri, avem 2 categorii de oameni: cei care le creeaza si cei care le urmeaza. Atat. Adica oameni creativi, cu viziune, dar care si fac ceva si oameni care vin la o conferinta, afla care este noul trend, si incep sa aplice ceea ce in marketing se cheama strategia “me-too“.

News-flash! Primul care intra pe o nisa, creeaza o categorie. In 99% dintre cazuri, cel care formeaza o noua categorie (ex: bloguri colective / bloguri de cultura) ramane in mintea oamenilor. Indiferent ca le place sau nu, el este acolo, in mintea lor. Fiindca a fost primul. Care a fost al doilea blog colectiv din Romania? Care e al doilea blog de cultura din Romania? Sigur e ala? Primul om pe luna a fost Neil Armstrong, stim cu totii. Care a fost al doilea?

In marketing, solutia cea mai buna este, deseori, sa intri pe o nisa mai ingusta si sa creezi o categorie noua. Cu alte cuvinte, daca nu poti fi primul pe categoria pe care vrei sa intri, creeaza o subcategorie in care poti fi primul. In ceea ce priveste ideile, poate ca timpul pe care il investim in a afla care sunt ultimele trend-uri ar fi mai bine investit in a crea un trend nou.

Galbraith a zis un lucru foarte de bun simt: “In economics, the majority is always wrong.” Si totusi, ne ambitionam sa fim primii care afla in ce parte se va duce majoritatea, astfel incat sa o putem urma. It’s wrong.

Abonează-te la ZeroPlus Insider

Vei avea acces la insight-uri utile într-un proces de schimbare, informații de culise legate de ce pune la cale (inclusiv workshopuri pe care le anunțăm doar pe mail), recomandări de cărți și altele.

Andrei Rosca

Start the conversation

Let's start a personal, meaningful conversation.

Example: Practical philosopher, therapist and writer.

 

“Si totusi, ne ambitionam sa fim primii care afla in ce parte se va duce majoritatea, astfel incat sa o putem urma. It’s wrong.”
Poate pentru ca atunci cind esti cu majoritatea esti mai protejat? Majoritatea se protejeaza, modifica / schimba pentru binele lor care va fi si binele tau. Majoritatea e ca un scut si o protectie in cazul in care esti comod.

Pune-te de-a curmezisul Majoritatii si din inertie isi va stringe si mai mult rindurile – sa te va renega pentru a-si proteja valorile.
Mi-am imaginat Majoritatea ca pe o minge mare care se rostogoleste icotro isi doreste. Daca vrei sa fii lider cu adevarat, te ridici din mijlocul Majoritatii si incepi sa o conduci sau sa ii impui o idee. Din afara este imposibil pentru ca nu esti unul de-ai lor si Majoritatea isi conserva energia minima. Cel mult te pot integra.

De aceea prima idee este cea mai importanta. Pentru ca din inertie Majoritatea de va duce dupa ea si nu le va mai vedea pe celelalte din jur. O inertie mare nu permite oprirea usoara si schimbarea directiei decit cu consum mare de energie. Si cine este dispus sa consume aceasta energie? Majoritatea? Ei sunt comozi.

O idee fara executie este zero. Cum si o poezie daca nu este citita, nu inseamna nimic. Pentru ceilalti – Majoritatea. Ideea si poezia apartin autorului. Satisfactia creatiei uneori ajunge.

Dar noi vrem mai mult, nu-i asa? Nu mai este de ajuns o poezie, vream sa fie imbratisata si de Majoritatea. Nu ne mai satisface doar ideea. Vrem sa o impunem Majoritatii.
Vrem de fapt sa fim mici lideri, sa fim urmati, sa impunem , sa conducem. Macar printr-o idee. Macar printr-un trend, sau printr-un produs.
Pentru ca cei care sunt urmati – liderii sunt si cei mai bine platiti? Mm, ne-am reintors la bani? Desigur, daca placerea creatoare aduce si bani este foarte bine…

Multumesc Andrei pentru spatiul pe care il oferi si mi-l oferi pentru filosofie. Sincer mi-a facut mare placere sa citesc postul tau in dimineata aceasta.

Spor!

 

Si mie mi-a facut placere sa citesc comentariul tau. Nu trebuie sa-mi multumesti. E un dialog din care si eu invat/castig multe. :)

 

Sandossu: uita-te la cel care e primul, intreaba-te ce are el si tu nu ai, si probabil o sa vezi care e diferenta de sansa intre tine si el.

 
Mavericksays:

Cred ca solutia cu intrarea pe o nisa ingusta si crearea unei subcategorii inseamna de fapt detaliere. Cand ansamblul este prea complex, nu poti face schimbari radicale ca individ si peste noapte. Deci te multumesti cu un amanunt pe care il duci spre…culmile perfectiunii. Si care ulterior poate influenta ansamblul. Dar trebuie sa vezi amanuntul ala care merita atentie.
Cred ca si asta inseamna sa fii lider: sa vezi amanuntul care conteaza si care poate deschide cai noi. Si ca sa faci asta, trebuie sa consumi timp studiind ansamblul, ca ideile si inspiratia nu vin asa, din nimic. Iar implementarea poate inseamna dezvoltarea ideii, care poate insemna generarea altor idei…
Pot exista idei “geniale” care nu se pot executa? …Dar care pot deschide calea catre alte idei “geniale”? Care ulterior se pot auto-intitula singurele idei “geniale” valabile…(desi n-ar fi existat daca…)
Cred ca nu e bine sa impartim oamenii in 2 categorii: creatori si executanti. Orice activitate are o parte creativa. As veni cu urmatoarea observatie: ca sa poti fi creativ, mai intai trebuie sa executi, adica sa inveti cum anume s-a facut pana la tine si abia apoi sa-ti pui problema ce poti imbunatati. Trebuie sa fie si o problema de atitudine: poti duce lucrurile mai departe ca pe o rutina/datorie/necesitate, sau le poti schimba pe ici pe colo…

 

Maverick: orice incercare de a imparti oamenii in categorii va da gres in plan practic. Teoretic, se poate. Practic, suntem unici si foarte greu incadrabili in pattern-uri. Doar ca eu cred ca ai nevoie de aceste pattern-uri ca sa te poti descurca in lume. Si mi se pare okay sa ti le creezi in minte, atata timp cat retii faptul ca oamenii sunt mai complecsi decat atat.

Adica e vorba de o generalizare care sa iti dea cateva linii directoare. Nimic mai mult.

In ceea ce priveste afirmatia ta “ca sa poti sa fii creativ, mai intai trebuie sa executi, adica sa inveti cum anume s-a facut pana la tine”, desi sunt de acord cu ea, cred ca ar trebui insistat un pic mai mult pe ce inseamna “a executa”. Fiindca in niciun caz nu inseamna SA INVETI cum s-a facut.

Cititul unor carti, ascultatul unor oameni, sunt activitati foarte utile, insa nu vor inlocui niciodata experienta. Iar experienta inseamna sa incerci lucruri, adica sa executi niste chestii, indiferent ca iti ies sau nu. E plina lumea de oameni care au idei, au citit despre experientele altora si, drept urmare, sunt convinsi ca ideea lor e aplicabila si perfect valida. Si totusi nu-i, iar ei nu o constientizeaza fiindca niciodata nu au trecut serios de la faza de idee la cea de implementare a ideii.

 
Mavericksays:

A experimenta si a executa au nuante diferite.
A implementa o idee inseamna a o pune in practica, a o aplica; asta inseamna deja executie, nu experimente.
A experimenta e undeva pe drumul dintre teorie si practica; tine de teorie si duce la acumularea de experienta.
Ideile sint teorie, implementarea e practica, in linii mari(…adica, teoretic).

 
Alinasays:

Gabi, ca de obicei, e cu un pas in fata!
La Multi Ani, Andrei!
O idee buna nu inseamna medalie de aur…mai multe idei bune pot insemna un loc pe podium sau …doar niste idei bune.

 
Paulasays:

La multi ani Andrei! Tot ce iti doresti si toate cele bune.:)

 
Mavericksays:

La multi ani si putere de a merge mai departe! (…in al 12-lea comentariu, ca sa nu spun ceas; scuze pentru impolitete, imi place sa comentez si nu ma uit pe calendar.)

 

In primul rand, la multi ani Andrei. Cat despre idei si trend-uri, particularizez putin si imi pun problema cum ar trebui sa stea lucrurile in ceea ce priveste cariera profesionala, mai exact inceputul ei, cum gasesc locuri de munca absolventii dupa terminarea facultatii. Eu doar ce am trecut prin experienta asta si din cate am vazut ulterior, am avut o strategie care, pe langa faptul ca a dat rezultate, am intalnit-o si mai rar in atitudinile sau in amintirile celor care au fost in postura respectiva. Oricum, pana la urma, nu exista retete universale. Sau solutii unice. Asta e clar. Mai departe, fiecare impinge lucrurile in ce directie vrea, sau urmeaza carari batatorite.

 

“Teoretic, se poate. Practic, suntem unici si foarte greu incadrabili in pattern-uri.”

Este dorinta de a te simti unic nu de a detine ceva unic.
Putem incadra produsele in trei mari categorii cu caracteristici specifice: (1)produse de masa, (2)produse cu serie limitata si (3)produse unice. Ultimul tip de produs are o particularitate importanta: este foarte scump.

Trend-uri si idei – da este foarte important sa fii la curent cu ce se intampla afara pentru ca mai devreme sau mai tarziu ne va lovi si pe noi iar atunci cand se intampla este bine sa fii pregatit.

“Primul care intra pe o nisa, creeaza o categorie. In 99% dintre cazuri, cel care formeaza o noua categorie”
Asta era valabil acum 10 ani, poate, situatia este diferita in ziua de astazi si as spune mai degraba “primul care implementeaza si ii este acceptata noua tehnlogie va fi liderul” iar intrebarea pe care toti si-o pun este “care este noua tehnologie ?”

 

Matei, ai zis aceeasi chestie.

primul care implementeaza si caruia ii este acceptata = primul care intra pe o nisa. Evident, era vorba despre primul care intra PUBLIC pe o nisa. Ca daca e unul care are impresia ca a intrat pe o nisa, insa e la el acasa, in baie, avem alta situatie…

Link copied to your clipboard
Andrei Rosca

Articole scrise recent

TRECI
(SAU ITI DORESTI SA TRECI)
PRINTR-O SCHIMBARE?

Dacă te întrebi în ce măsură te pot ajuta să deblochezi o situație în care te afli acum, scrie-mi pe [email protected]



Featured Articles

Uncategorized19/02/2006

Cea mai importanta resursa

Faceam acum ceva timp un calcul, suparat pe obiceiul cuiva de a dormi mai mult decat sta treaz. Diferenta, din punctul meu de vedere, dintre […]

Uncategorized19/02/2006

Ciobanii si cinematografele

Am fost sa vad un film ieri la Hollywood Multiplex. Cu aceasta ocazie mi-am reamintit cate ceva despre ce inseamna respectul pentru cei din jur, […]

Uncategorized19/02/2006

Despre vise, scopuri si succes

Cred ca unul dintre lucrurile care face ca oamenii sa poata fi impartiti in doua categorii – oameni de succes (in afaceri, dragoste, cariera sau […]