Ieri suna telefonul fix din casa, telefon care in general nu face mai nimic, in afara de faptul ca produce o factura in fiecare luna. Adica se suna de pe el de cel mult 2 ori pe luna si se primesc 3-4 telefoane. Uneori, uit si ca exista. Suna, deci, telefonul si o dom’soara imi spune ca e de la banca ABN AMRO si ca ar vrea sa discute cu seful departamentului financiar.
Buuuun. Ma uit in jur dupa un sef, nu vad pe nimeni (in camera aia nu am oglinda) asa ca incep sa oscilez mental intre a ii spune ca departamentul financiar este in concediu si a ii explica cum, de fapt, eu sunt directorul regional pe Europa de Est si ca, in definitiv, n-ar trebui sa fiu deranjat cu intrebari puerile de genul “unde e departamentul financiar?”.
Ii raspund totusi ca vorbeste exact cu cine trebuie si o intreb cu ce o pot ajuta. Dom’soara imi explica ca ar vrea sa stabilim o intrevedere in care sa imi prezinte nu-stiu-ce-credite pentru persoane juridice. Pe fata imi apare un zambet si ma relaxez. Habar n-are de cate ori am spus eu fraza asta, cati mi-au trantit telefonul dupa ce am zis-o si cator oameni le-am explicat, mai apoi, ca nu asa se face. Eh, se pare ca ei nu i-a explicat nimeni.
Ma gandesc sa ii trantesc telefonul dar imi dau seama ca nu e vina ei. Abtinandu-ma cu greu, o intreb cat de politicos pot de unde are numarul de telefon. Zambeste sonor si imi spune, auzibil incurcata…”pai…de pe internet”. Ii zic: “pai…mie nu prea imi plac chestiile astea cu telemarketingul deci nu ma intereseaza”.
Speriata, probabil, ca am sa ii inchid telefonul imi spune repede: “stati un pic, mai ascultati-ma putin, poate nu va intereseaza dar as putea sa va trimit o oferta pe o adresa de e-mail”. Imi dau o palma peste frunte si ma gandesc “bai, da’ p’astia chiar nu-i invata nimic acolo? cum sa te oferi tu sa imi trimiti oferta pe mail cand in orice manual de telemarketing scrie ca atunci cand clientul iti spune sa ii trimiti pe e-mail inseamna ca il doare undeva de oferta ta?”
Asa ca ii zic: “dvs puteti sa imi trimiteti pe mail dar sper ca nu va asteptati sa si citesc”. Insista si imi zice ca ar vrea totusi sa ii dau o adresa si ca, poate, il redirectionez catre colegii mei de la departamentul financiar sau “altcineva care ar putea fi interesat“. Derulez rapid in minte lista cu toti colegii de gradinita si matusile pe care nu le-am cunoscut niciodata insa nu imi vine nicio idee. O mai las sa vorbeasca un minut si ceva, ii dau o adresa de mail de yahoo, imi multumeste ca am ascultat-o intr-un mod care ma convinge de faptul ca e intr-adevar multumita si inchid.
Ma asez la calculator sa reiau lucrul si primesc de la ea un mail “cu scopul de a acorda o atentie deosebita fiecarui client in parte, pornind de la necesitatile, preferintele si exigentele fiecaruia”. Adica bull-shit-ul ala piaristic pe care doar oamenii foarte banali au rabdare sa il citeasca. Asa ca nu o fac.
Insa, fiindca tot mi se parea o zi amuzanta, ii dau un reply in care ii spun ca ii multumesc pentru oferta si ca ii urez o zi superba in continuare, plasandu-i elegant o pereche de linkuri catre bloguri (fiindca, nu-i asa? in modul asta se face marketingul cu permisiune – ea stia cine sunt si astepta un mesaj de la mine deci sansele ca ea sa citeasca sau sa dea click pe ceea ce ii trimit eu erau mult mai mari decat in cazul in care ea ma suna pe mine si eu habar n-am cine e si ce vrea).
5 minute mai tarziu, Bianca (fiindca asa o cheama) imi raspunde “Eu va multumesc dumneavoastra pentru timpul acordat si pentru amabilitate, in ciuda faptului ca nu sunteti de acord cu acest mod de abordare.” si imi ureaza “o zi… calduroasa”.
Bianca, daca citesti asta (si probabil citesti) transmite-le sefilor tai ca telemarketingul nu se face dupa ureche. Tu n-ai nicio vina si probabil ca ti-ai recitat foarte bine script-ul iar faptul ca nu se obtin rezultate nu tine de tine, ci de aia care rezolva rebus-uri sau joaca table la etajul de deasupra.
Iti urez o zi bestiala! :)
Multumesc ca mi-ai lasat mie Europa de Vest :D Memorabila fraza
HAHAH . OLD good times…
Bianca, sa-ti spun cateva trucuri simple pentru data viitoare :
1. Cand suni data viitoare .. e esential sa stii dinainte cat mai multe despre persoana cu care vrei sa vorbesti. CAT MAI MULTE
2. Intotdeauna zambeste cand vorbesti la telefon. Zambetul se aude
3. Renunta la script si la comunicare de lemn. Vorbeste ca si cum ai vrea intr-adevar sa-l ajuti pe omul cu care vorbesti.
4. Arata ca esti sigura pe ce spui.
5. Cand suni la un numar nou pune-ti in cap chestia asta: “DACA RIDICA RECEPTORUL…e MORT!!!!” :)
6. Plan to win, prepare to win, expect to win.
7. Renunta la a trimite informatii pe mail. Nimeni nu le citeste.
8. Cei care iti inchid telefonul nu te refuza pe tine ci modul de abordare, vechi, banal si previzibil.
9. Continua sa suni :)
P.S. cumpara si citeste “biblia vanzarilor” de Jeffrey Gitomer. Are un ghid bun pentru conversatiile la telefon.
Succes
P.S.S. Spune si altora ca blogurile functioneaza :)
salut Andrei uite ca am apucat sa mai trec si eu pe aici si mi-am adus aminte de o faza aproape identica ,pe mine m-a sunat unu de la Raiffeisen ,cum ca sunt directorul la o firma prima serv ,cat am mai ras la telefon ,pacat ca nu am avut timp sa fac si eu un mic scenariu ,oricum suntem invadati zilnic de mailuri si telefoane cu oferte de superoferte ,asa suntem noi romanii ,intram fara sa cerem voie ….. din pacate…. numai bine.
Pai si ce, mah, cum vine asta ca Bianca n-are nici o vina. Pai cui naiba ii convine sa i se tranteasca continuu telefonul in nas. Nu isi pune si ea intrebarea: de ce dreq imi trantesc prostii astia telefonul in nas? O fi din vina mea sau sunt ei toti prosti si nu-si dau seama cat de simpatica sunt eu…?
Sa se intrebe si ea, sa se mai uite in oglinda, sa se intrebe cum ar reactiona ea daca ar primi un telefon ca cel pe care il da ea…
Nu trebuie sa cumperi si sa citesti nimic. Doar sa te intrebi mereu cum ai reactiona tu in situatia lui Andrei! Atat!
Si daca se schimba, Andrei, noi de cine mai radem?!
Foarte dragut. Sper ca Bianca nu se simte foarte prost.
Bogdan: intotdeauna vor fi oameni de care se poate rade; oricat de frumos ar suna, nu se vor schimba toti.
Andrei,
Ce te face sa crezi ca ea a accesat blogul tau? :-)
De ce sunteti toti atat de siguri ca ea citeste toate sfaturile pe care i le dati cu atata caldura? Fata probabil ca e o studenta care are un job part time si nu stie cu ce se mananca lumea si oamenii.
“Fata probabil ca e o studenta care are un job part time”
Student, part-time, timp liber, blog ?
Intrebarea era urmatoare: de ce crezi ca a accesat blogul TAU?
andrei, cred ca ar fi fost mai bine sa ii spui toate lucrurile astea direct. daca tot ati stat atata la telefon…macar ramanea cu ceva.
asta in conditiile in care te-ar fi ascultat. de obicei, cand primesti un astfel de telefon, asculti ce ti se spune, gandindu-te la altceva, pt ca in final, dupa ce termina de recitat poezia, sa ii multumesti si sa declini oferta. s-ar putea si ea sa fi procedat la fel.
e putin probabil ca ea sa fi accesat ulterior blogul tau. asa faceai o fapta buna…
Mi-am amintit de un telefon de acum 2 saptamani, in care un “el” dorea tot o intrevedere sa-mi explice despre nu stiu ce credite :))
Eu sper ca voi va dati seama ca nu scriu posturi dedicate, pentru o singura persoana si ca, daca am ceva sa ii spun in special acelei persoane, o sun. Ca am numarul ei.
Am scris aici fiindca mi s-a parut o intamplare amuzanta si m-am gandit ca cei ce citesc ar putea invata ceva de pe urma ei. Asta-i tot.
Intamplarea asta imi aminteste de martorii lui Iehova care bateau pe la usi si incercau sa intre in casa cu revistele lor frumoase…
Da, imi aduc si eu aminte de intamplarea aia de mai de demult…;)) Oricum sunt si vor fi mereu genial de “amuzante” aceste faze…
Daca trebuie criticat telemarketingul, eu zic ca ar trebui criticata lipsa de libertate a agentului cand vine vorba de speech. Nu ne place limbajul de lemn, dar nici nu putem permite unor persoane de 18-22 ani sa spuna orice in conditiile in care oricum timpul ne preseaza. Am lucrat un an de zile in domeniu si am vandut atat carduri de credit pentru Raiffeisen cat si asigurari de viata pentru AIG Life, insa nu am putut sa ma abat de prea multe ori de la script din mai multe motive.Din fericire pentru moralul meu mi s-a inchis telefonul doar de 2 ori.Poate ca, daca as fi avut parte de mai multi clienti ca tine, Andrei, ar fi stat lucrurile altfel :)