Sunt multe moduri de a incepe o afacere si fiecare il alege pe cel mai apropiat de posibilitatile lui. Pentru oricine este evident faptul ca, atunci cand te gandesti sa incepi o afacere, 90% dintre intrebari se invart in jurul potentialilor clienti. Exista cazuri fericite in care ti se iveste o oportunitate (adica ai cui sa vinzi un produs sau un serviciu) si tocmai de aceea pornesti afacerea. Atunci ai rezolvat problema. Insa de cele mai multe ori trebuie sa gasesti singur moduri de a iti vinde “marfa”. Dar post-ul asta nu e despre canale de distributie sau marketing ci despre antreprenori-wanna-be care incep o afacere (cum le place sa o numeasca) cu ideea “extraordinara” de a face rost de clienti prin “pile”. Atentie! Nu ma refer la un inginer care a lucrat in instalatii timp de 30 de ani iar acum isi deschide o firma in acelasi domeniu. E normal ca el sa se foloseasca intr-o masura mai mica sau mai mare de relatiile pe care si le-a facut. Ma refer la pusti care isi deschid firme de web-design cu gandul ca mama si tata (care sunt persoane foarte importante) le vor face rost de clienti cu bani.
Inutil sa spun ca aceste cunostinte ale parintilor se vor termina la un moment dat si ca oamenii bogati foarte rar arunca cu banii. Deci degeaba a “luat contractul” daca nu poate sa il onoreze. Nimeni nu accepta proasta calitate cu zambetul pe buze. Iar o firma trebuie sa aiba propriile moduri de a atrage clienti. In foarte putine cazuri am auzit de firme care sa reziste mai mult timp fara un sistem propriu de vanzari. Nu spun ca nu ar trebui luate contracte “prin cunostinte”. Si daca as spune as spune degeaba. Imi place mie sau nu, este o practica. Dar cred ca nu e bine sa incepi o afacere (infiintare SC etc) cu gandul ca “fac eu rost de clienti de la