Acum 5 zile intram pentru prima data in noul mini-market deschis in capatul strazii pe care locuiesc. De ce tocmai acolo? Fiindca era singurul deschis la ora la care eu aveam chef de plimbari, iar mie imi era foame.
Intru in magazin, si vad un vanzator pe la 40-45 de ani, cu parul grizonant, purtand un sort (a se citi cu sh si tz) alb. Zic buna seara si incep sa ma uit dupa ceva de mancare, fara sa ma astept ca cineva sa imi raspunda. Si atunci ma loveste! “Buna seara! Bine ati venit la noi!” WTF!? Cu mine vorbeste? Ma intorc rapid spre el crezand ca ma ia la misto. El imi zambeste si atat. Imi revin, vad ca are Chio-Chips cu cascaval si ii cer o punga. Il mai rog sa imi dea doua pliculete de Nescafe.
Imi pune Nescafe-urile pe masa si se duce dupa Chio-Chips. 10 secunde mai tarziu vine bomba numarul doi care ma loveste exact in moalele capului: “Imi cer scuze. Nu mai am decat aceasta punga care are pretul pe ea. O doriti totusi pe aceasta? Imi pare sincer rau.” Impietrit de parca mi-as fi luat un flash-bang in ochi. reusesc totusi sa articulez cateva cuvinte: “E in regula. Am sa o iau pe aceasta.” Salut, ies din magazin si ma indrept spre casa, incercand sa imi dau seama daca sunt treaz sau nu.
Ziua 2: Deja povestisem tuturor prietenilor cu care ma intalnisem despre magazinul si vanzatorul din capatul strazii. Mergand spre casa, trec pe langa magazin si, mai mult din curiozitate, imi zic ca trebuie sa intru. Nu aveam nevoie sa cumpar nimic dar trebuia sa imi confirm ceea ca ce patisem cu o seara inainte fusese real. Intru, trag usa dupa mine si spun “buna seara” fara sa il pierd din ochi pe vanzator. Desi ma consideram pregatit, raspunsul mi-a taiat respiratia pentru o secunda: “Buna seara! Bine ati REvenit!” WTF #2 ! Vrei sa spui ca asta ma tine minte? Nu imi vine sa cred. Cumpar o sticla de suc, platesc si dau sa ies. Aud insa vocea vanzatorului: “numai putin, sa va dau o pungulita; e frig afara si sa nu va inghete mana pe sticla.” Speechless. Iau punga, dau din cap in semn de “multumesc” si ies.
Ziua 3: Eram deja hotarat sa nu mai cumpar decat de la acel mini-market desi in zona erau magazine cu o mai mare varietate de produse si cam aceleasi preturi. Mergand dinspre birou spre casa, trec pe langa acelasi magazin. Aproape din reflex, fara sa ma gandesc prea mult, intru. Primesc acelasi “buna seara! bine ati revenit!”, arunc doua-trei priviri prin magazin si cer cateva produse. Foarte sigur pe mine, ma gandeam ca nimic nu ma mai poate surprinde la acest vanzator si ma intrebam cam de ce fel de training ai nevoie ca sa te porti atat de bine cu clientii. Pun produsele pe tejghea iar vanzatorul imi spune pretul: 23 000. Ma uit in portofel si scot 3 bancnote de 1 leu. Pun doua dintre ele pe masa si incep sa ma caut prin buzunare de niste monede. Nu gasesc asa ca ii zic: “imi pare rau dar nu am sa va dau decat asa” si pun si a treia bancnota de 1 leu pe masa. Ce credeti ca imi spune vanzatorul? “Nu e nici o problema. Nu are rost sa va incarc acum cu marunt. Lasati doar 20 000 si imi aduceti dumneavoastra restul cand mai veniti pe aici.” Petrified, mortified, stupified, cum ar spune Russell Crowe. Din nou, nu imi venea sa cred. Ii multumesc, ies din magazin, trag usa dupa mine, ma uit la bancnota de 1 leu din mana mea, ma uit la punga cu ceea ce cumparasem, ma uit la masinile care circulau cu viteza pe Soseaua Iancului si zambesc.
Ziua 4: Se anunta o zi obisnuita :) Intru grabit in magazin, trag usa dupa mine, ma opresc, ma uit spre locul in care ar fi trebuit sa fie vanzatorul si … raman nemiscat. Dintr-o privire, in 2 secunde, inteleg totul. Toate se leaga, incep sa aiba sens si totul capata o logica. Fiindca in locul vanzatorului este acum o domnisoara tanara care poarta sortul alb, iar langa ea, dandu-i ultimele instructiuni, se afla un domn pe la 40-45 de ani, cu par grizonant, in costum, tinand in mana un diplomat negru.
Iluzia s-a spulberat, misterul a fost elucidat, dar gustul placut a ramas.
asta e aproape fabula :)
Si totusi, pentru tine, ca un client al magazinului (sau poate eu, ca un client al magazinului), as zice ca “asa nu”. Ma bucur pentru el… Dar…
Da, e un dar… Mi se pare ca va fi f. greu sa faca pe altcineva sa se poarte asa cum s-a purtat el… (si aici vorbesc din experienta). Nu toti sunt facuti sa se poarta intr-un fel…
So, per total, pentru el, e bine. Pentru tine, client, s-ar putea sa fie mai rau. Sper sa ma insel. Sper sa nu-mi dai dreptate peste cateva saptamani. Pentru ca inca sper sa mi se arate ca merita sa mai raman in Ro. Daca insa am dreptate in cazul asta.. sansele vor fi f. mici…
Si cum tot sunt in zona… unde e magazinul asta? :)
Eu nu am avut noroc sa intalnesc asa un vanzator…Ba mai mult, la magazinele la care merg eu sunt numai anzatori irascibili, care mai au putin si iti arunca produsele in fata.
nu, e aproape SF. din seria “Fabricat in Romania”. ceea ce e si mai uimitor.
sincer, dak duduia respectiva se va ridica la inaltimea asteptarilor unui client tratat atat de bine de..patron, jos caciulitza pt ea. dar daca nu, povestea va ramane doar un exemplu ametitor de placut ca “asa da” in tzarishoara asta trista & zaluda. NO FURTHER COMMENTS. :|
andrei, zi-mi te rog cam pe unde vine exact. m-ai facut curioasa si vreau sa testez pe pielea mea. :)
Just_me: daca le face personal trainingul e imposibil sa nu poata sa ii educe
Diana: la intersectia Iancului cu Pantelimon; iti explic eu mai in detaliu
eu nu intzeleg surprinderea voastra sincer pt ca in zona unde stau eu este un complex: piatza, supermarket, magazine fel shi chip, librarie, macelarie, foto etc. shi in oricare magazin ash intra shi oriunde m`ash duce totzi vanzatorii au aceasta atitudine. la mine n`a fost niciodata problema de marunt, ba mi s`a intamplat sa nu am totzi banii la mine shi n`a fost nici cea mai mica problema. in general cam peste tot pe unde ma duc mi se raspunde cu aceeashi moneda, adica, politetzea. am intalnit shi cazuri nefericite in care am fost servita execrabil shi m`am purtat mai mult decat elegant, multzumid peste masura shi cerandu`mi scuze eu fatza de persoanele respective, iar asta e o chestie amuzanta ce trebuie aplicata. trebuie sa observatzi reactziile.
cea mai mare dezamagire am avut`o in cluj unde, oriunde te`ai fi dus, orice ai fi cumparat daca spuneai buna ziua…va rog..multzumesc, ma priveau ca pe o ciudata…u know..ciudata maimutza, turbata la gratii!
in rest…cam asha ar trebui sa fie peste tot.
pacat ca in ziua de azi tzi se intampla sa fi tratat cu curu (ma scuzatzi pt limbajul obscen, trivial, licentzios) dar asta este adevarul, de catre angajatzii marilor companii shi daca`mi permitetzi sa fac publicitate negativa (RCS & RDS, romtelecom, BCR – locul I shi best of…)
ce pot spune…succese nebanuite ;)
Sincer, am participat la multe traininguri… si am vazut ce diferit se prinde de oameni… si crede-ma, daca nu esti facut pentru ceva pentru care se face trainingul, oricat ai invata, vei fi fals… si se va simti…
Just_me, oricine poate invata sa spuna buna ziua si multumesc
Andra, esti din Bucuresti?
Exista asa ceva si la mine in cartier si fata care serveste nu este patroana, ci o angajata de nadejde. In locul acela de-a lungul anilor au fost schimbari multe, dar de 2 ani acest patron rezista. La inceput am trait si eu aceleasi senzatii si acum imi pare ciudat sa nu se poarte asa cu mine. Pentru mine “blonda” (asa ii spunem noi) este un exemplu de comerciant. Nu stiu ce anume o determina sa fie tot timpul zambitoare si binevoitoare, pentru ca liber nu prea am vazut sa aiba si din cate mi-a povestit nici concediu nu i-a dat in primul an. De salariu nu stiu. Indraznesc sa spun ca este un talent acest comportament comercial, orientat catre client. Este ceea ce ne dorim si de la marii comercianti, acele hale industriale care se numesc hipermarketuri.
cred ca am devenit atat de reticenti si de speriati de orice fel de gest de bunatate/respect, etc. Oricum… chiar ca suna a fabula
vreau si eu sa aflu unde eeee! o sa ajungem sa ne ducem special acolo ca sa vedem cum e sa fii tratat omeneste in magazin… :D
Va salut,
Am ras copios la acest subiect deoarece tot timpul “vanzatorul” a fost cu un pas in fata. As putea spune ca am intalnit si eu un astfel de vanzator, la un magazin de munte. Eu m-am dus sa-mi cumpar o pereche de adidasi-bocanci de vara si omul o tinea pe a lui, ia-ti de la firma aceea ca stiu eu despre ce vorbesc, altceva nu se merita. La fel cu gecile, pantalonii, rucsacii, i-ati aia ca este foarte buna, altceva nu se merita.
Vreau sa va spun ca m-am convins apoi ca avea dreptate .Mi-am cumparat adidasi de munte, dar nu de aici ci din Olanda, la fel ca cei pe care ii avea in magazin si sunt mai mult decat multumit de ei.
De atunci incerc sa trec pe acolo, cateodata doar ca sa stau de vorba cu el.
Sincer, mi se pare un lucru absolut normal si firesc. Asa ar trebui sa se poarte toti, dar probabil, fiindca 90% dintre vanzatori de poarta urat (sa nu zic oribil), de aia ti se pare un lucru atat de ciudat si incredibil. Oricum, ar fi frumos sa avem peste tot astfel de oameni de la care sa invatam, fiecare in domeniul lui.
exact despre asta este vorba, miki
ai inteles bine