fbpx

Si daca totul s-ar schimba?

disclaimer: articol usor tehnic, despre industria online. Lumea se schimba, internetul se schimba. Intotdeauna mi-au placut oamenii siguri pe ei, insa imi rezerv dreptul de […]

06/04/2009
4 min read

disclaimer: articol usor tehnic, despre industria online.

Lumea se schimba, internetul se schimba. Intotdeauna mi-au placut oamenii siguri pe ei, insa imi rezerv dreptul de a avea dubii in legatura cu specialistii care vad viitorul doar ca o continuare naturala a prezentului: avem bannere acum, viitorul nu poate insemna decat bannere mai mari sau bannere mai mici. Vindem bannerele in functie de mia de afisari, exista doar doua variante: pretul CPM-ului ori o sa ramana asa (optimistii), ori o sa scada fiindca lumea nu prea mai baga in seama bannerele (pesimistii).

Hello?! Chiar nu vede nimeni o problema aici? Ca tendinta oamenilor e sa ramana in zona de comfort stie toata lumea. Ca suntem comozi, de asemenea. Doar ca asta nu e o scuza pentru a ramane in zona de comfort pana si cu gandul.

Doar un exemplu

bookblog.ro e, din cate stiu eu, primul blog (site?) care a decis sa renunte la a vinde publicitate prin bannere afisate pe site. Nu inseamna ca nu mai vindem publicitate deloc, fiindca avem multe proiecte, suntem multi oameni, si daca vrem sa facem ceva e nevoie de bani. Insa nu vom mai vinde bannere. Peste o saptamana incepem sa eliminam din spatiile de bannere. Mai intai 25%, apoi inca 25, si tot asa. Am refuzat deja primii clienti care erau dispusi sa ne dea bani pe bannere si i-am convins pe primii sa bage acei bani in alte tipuri de publicitate. Fiindca noi nu mai credem in bannere ca panaceu si nu ar fi etic sa le mai vindem. Nu spun ca nu au si ele rolul lor. Il au, insa nu sunt un panaceu. Daca vrei notorietate, awareness, atunci da, se poate discuta despre eficienta lor, despre cat de adevarat e de fapt ad-blindness-ul etc. Dar daca vrei altceva…

Bun, noi am facut miscarea asta. O miscare inspirata sau mai putin inspirata, vom vedea… Pana la urma e un risc pe care ni-l asumam, insa un risc foarte bine corelat cu valorile noastre. Valori care desi nu au legatura directa cu banii, in mod suspect pentru multi, produc de cele mai multe ori bani. Ziceam ca am luat decizia asta si in curand probabil ca nu vom mai vinde bannere pe bookblog.ro. Nu am pretentia ca toata lumea sa faca asta, nu cer nimanui sa isi permita sa refuze clienti, nu sunt nebun. Dar mi-ar placea sa existe mai multi care atunci cand se gandesc la viitorul online-ului, sa vada mai departe si mai mult decat combinatii de lucruri care deja exista sau macar sa gandeasca mai multe miscari inainte, nu doar una.

Online-ul ar putea sa fie asa

De exemplu, eu am o teorie personala, una pe care multi o vor considera probabil SF, insa va cer sa ne gandim putin impreuna la cat de imposibila e. Bazandu-ne pe cele scrise aici, ce-ar fi daca in cativa ani (probabil nu chiar 2-3, insa nici foarte multi) site-urile asa cum le stim ar disparea? Complet! Ce-ar fi daca am vizita 3-4 site-uri pe zi, dintre care unul ar fi un RSS reader mai evoluat, poate scos de Google sau, si mai probabil, de 2 antreprenori americani de 20 de ani care n-au avut inca timp sa invete ca e imposibil sa schimbi radical o industrie?

Ce-ar fi daca am vizita zilnic doar 2 site-uri, acel “RSS-reader destept” si un altul care sa ne ajute sa identificam surse noi de informare/divertisment? Cum ar fi sa avem un singur user si o singura parola pentru tot ce citim/lucram/folosim online si, mai ales, cum ar fi ca tot continutul sa fie transmis prin RSS catre un site (RSS reader destept) 100% customizabil?

Designerii web probabil ca n-ar mai avea prea multe comenzi de dezvoltare de site-uri si social-network-uri, insa ar putea avea multe comenzi de customizare a RSS-reader-ului personalizat 100%, bazat pe un open-source, bineinteles. Si s-ar mai intampla ceva. Proprietarii de site-uri de publishing si servicii ar trebui sa se concentreze pe structurarea si transmiterea de “site”-uri prin RSS. Construite 100% pentru RSS!

Probleme de contorizare a “vizitatorilor”? Come on… cat de greu sa fie sa dezvolti un Google Analytics pentru RSS? Sunt absolut convins ca deja exista companii care lucreaza la asta, in cel mult un an va exista un tool excelent.

E doar o idee. A ta care e?

S-ar schimba tot. Industria de publicitate online, industria de web-development, iar nostalgicii si conservatorii se vor putea agata de faptul ca aceste schimbari aparent fundamentale, vor respecta totusi multe dintre trend-urile aparute cam odata cu era web 2.0: focus-ul pe utilizator, disparitia marketingului bazat pe intrerupere, permission marketing, eliminarea importului de concepte de display advertising din offline in online, “promovarea site-ului” inlocuita cu “promovarea continutului/serviciului” => continut mai bun, de calitate, adaptat la target si online etc.

E doar o teorie. S-ar putea sa se intample, sau nu. Voi puteti avea alta parere si e perfect okay. Rugamintea era doar sa incercam sa ne imaginam mai des. Hai sa ne permitem, macar pentru 30 de secunde, sa intelegem ca internetul de maine s-ar putea sa fie fundamental diferit de cel de azi. Doar atat. Suntem pregatiti macar mental pentru asta?

[citeste despre adaptare si flexibilitate aici]

Abonează-te la ZeroPlus Insider

Vei avea acces la insight-uri utile într-un proces de schimbare, informații de culise legate de ce pune la cale (inclusiv workshopuri pe care le anunțăm doar pe mail), recomandări de cărți și altele.

Andrei Rosca

Conversations 15 comments

Let's start a personal, meaningful conversation.

Example: Practical philosopher, therapist and writer.

 

Cineva, intr-un articol, spunea despre Internetul “de maine” ca: “degeaba ai pagina web, daca ea nu poate fi accesata de pe telefonul mobil”. Se referea ca fiecare site web ar trebui sa aiba si “o versiune” pt. telefoane…
Ce parere ai de aceasta varianta de… evolutie?

 

Majoritatea urmaresc vreo 2-3 site-uri, si cand le zici de rss, zic ca nu vor, ca se descurca si asa, ca daca le-ar urmari din rss “si-ar pierde din personalitate”.

Incepe tu, fa tu schimbarea. Fa-ti andreirosca.bookblog.ro sa redirecteze catre feed. :D

 

hai sa-o punem asa… internetul e imprevizibil… si as putea amintii printre schimbari radicale:

1. Youtube (cine naiba credea in streaming, de sunet da, dar video?)

2. Twitter – mi-ai fi zis de asa ceva acum 3 ani m-as fi prapadit de ras. Adica sa zic ce fac in viata de zi cu zi? Noroc ca twitter a evoluat de la acel concept stupid (what are you doing know) intr-o sursa importanta de stiri, schimb de opinii/informatii.

Acum trecand peste ideile tale, as vrea sa zic ca nu totul se rezuma la bloguri. Magazinele online sunt foarte importante, librariile online, etc.

Cum am mai zis pe ceva blog, acum bloggingul e un trend; prinde pe multi, dar pe parcurs pierde tot multi. Si asta e important, mereu se improspateaza blogosfera… (din pacate despre cea romana nu pot sa zic in aceasi masura). Si sunt in 99% din cazuri prea subiective, adica o sursa slaba de informare, adesea formand proaste opinii.

Despre reclame si chestii de genu. Sincer nici eu nu le vad sensul, gen numar afisari=n euro.. .Eu merg pe campanii de afiliere care sunt mult mai profitabile, iar daca esti pe o nisa o duci extrem de bine…

Aceasta este opinia ta… opinia mea este ca tot acest web 2.0 (termen aiurea in principiu, dar explicatie la asa ceva poate cu alta ocazie) este o faza intermediara, cu proaste implementari… sa nici nu vorbesc de cloud computing.

Viitorul eu il vad astfel: cineva cu foarte mult (si aici vorbim poate in ani) va avea timp sa dezvolte un sistem bun (nu jeguri ce avem pe-acum) de agregator de stiri, nu doar topuri and co…. Aceasta strategie o astept de la google, caci numarul de inovatii in materie de web (strict) au fost aduse de ei…

Sa-ti raspund tie si lui rast

1. feedurile reprezinta o tehnologie foarte importanta, care face comoda acesarea informatilor, atat. Internetul va implementa tot mai multe tehnologii, care vor fi definite prin dinamicitate, iar feedurile reprezinta partea statica a webului actual…
2. @rast: chiar daca pe o parte ai dreptate, dezvoltarea aplicatilor web pentru telefoane (in special) se afla in stadiul internetului din 95, doar ca e mai aranjat acum…

opinia mea…

 

@rast – http://www.wirenode.com/

Hm, eu ma gandeam ca trebuie inventata o metoda de a filtra/canaliza mai eficienta toata supra-aglomerarea de informatii existenta. Adica, daca e un lucru pe care Internetul l-a facut a fost acela ca ne-a facut constienti de complexitatea lumii in care traim [sper sa nu generalizez aiurea, asta e valabil cel putin pentru mine]. Sunt atatea formatii/carti/bloguri/etc tari si disponibile si “pe felia” noastra out there incat cateodata e greu sa le descoperim. In zona asta as vedea eu niste schimbari majore.

Concret, in loc de RSS pe persoane care au bloguri sau pe ziare [site-uri, de publishing, whatever] sa avem RSS pe subiecte care ne intereseaza. Treaba o sa devina din ce in ce mai nisata si algoritmi din spate din ce in mai complecsi odata cu semantic web.

De fapt e vorba de tehnologie, si device-urile si paradigmele prin care interactionam cu mediile se vor schimba destul de drastic in anii ce urmeaza [Apple nu a inventat multi-touch-ul, btw].

Om trai si-om vedea si ne-om entuziasmat. Overall, sunt de acord cu ce zice Andrei si m-as pozitiona undeva pe centru in axa idealism-realism care se intrevede aici. Nu-i rau sa visezi [si eu cred ca totul se va schimba drastic, embrace change/don’t be afraid of it] – dar totusi o intrebare ramane…

Who drives change? Cine are ce interese astfel incat sa aiba suficienta putere sa determine schimbarea? Cum se intampla schimbarea? Asta-i alt subiect la care ma gandesc de ceva timp… Pentru ca urmeaza alta intrebare – de ce nu suntem noi schimbarea? Eh?

 

rast: e o varianta perfect posibila. Poate fi o alta directie de dezvoltare. Important e sa constientizam ca aceste directii exista.

Buguletzu: am sa fac si asta. Pana una alta eu consider ca am facut ceva, de vreme ce bookblog vinde publicitate prin RSS si refuza contracte de bannere pe site.

adormitu: de acord cu tine, si eu am ras de twitter, iar acum fac tot posibilul sa recuperez timpul pierdut. De acord ca bloggingul este un trend si ca online-ul nu se rezuma la bloguri. Cat priveste rss-ul si mobilele, e parerea ta, ti-o respect. Eu vad lucrurile un pic altfel, insa e posibil sa gresesc. Ramane de vazut… Important e, cum ziceai si tu, sa constientizam ca internetul e imprevizibil si ca o poate lua in multe directii.

 

nisare, daca ne referim la continut. Adica vreau sa pot alege o nisa f ingusta pe care sa o pot urmari, daca ma intereseaza. Insa daca ne referim la cum mi-ar placea sa primesc informatiile acelei niste, atunci sper sa fie ceva centralizat. Adica sa nu fiu nevoit sa intru pe cele 1000 de site-uri cu niste, ci sa intru pe unul singur pe care sa mi-l pot personaliza 100% eu.

 
giasays:

eu nu cred ca lumea nu va ma intra pe siteuri, doar pe feedreader-e, fiindca au nevoie de comunitati. eu cred ca viitorul siteurilor va fi nisarea extrema, iar fiecare om va intra pe nisele cu care rezoneaza, se vor folosi retele soviale unde lumea sa discute pe toate siteurile astea de nisa, poate se va putea si ce zici, sa ai acelasi profil peste tot :)

hm, articolul asta e de suport pt articolul cu online, strategie si internetul de maine? :D sunt trei linkuri catre el :)

succese!

 

Imi place ce am citit si felicitari pentru decizia de a renunta la publicitatea prin bannere. Ramane de vazut daca este o solutie viabila.
Ma bucur cand vad oameni cu viziune.

 

Cu siguranta se va schimba totul, iar internetul mobil cred ca va capata din ce in ce mai multe importanta, asa ca ar trebui sa-i acordam mai multa atentie. Problema e ca in Romania avem destul timp sa ne adaptam schimbarilor, care vin cu o viteza incredibil de mica.

Link copied to your clipboard
Andrei Rosca

Articole scrise recent

TRECI
(SAU ITI DORESTI SA TRECI)
PRINTR-O SCHIMBARE?

Dacă te întrebi în ce măsură te pot ajuta să deblochezi o situație în care te afli acum, scrie-mi pe [email protected]



Featured Articles

Uncategorized19/02/2006

Cea mai importanta resursa

Faceam acum ceva timp un calcul, suparat pe obiceiul cuiva de a dormi mai mult decat sta treaz. Diferenta, din punctul meu de vedere, dintre […]

Uncategorized19/02/2006

Ciobanii si cinematografele

Am fost sa vad un film ieri la Hollywood Multiplex. Cu aceasta ocazie mi-am reamintit cate ceva despre ce inseamna respectul pentru cei din jur, […]

Uncategorized19/02/2006

Despre vise, scopuri si succes

Cred ca unul dintre lucrurile care face ca oamenii sa poata fi impartiti in doua categorii – oameni de succes (in afaceri, dragoste, cariera sau […]