Acest articol a fost scris de echipa proiectului The Hunger, un newsletter saptamanal de dezvoltare personala si profesionala pentru oameni ocupati. Daca iti place, te poti abona si tu gratuit la The Hunger.
Oboseala zilnică de a lua decizii poate fi o explicaţie pentru reacţiile neaşteptate pe care le au oamenii din jur şi pentru spontaneitatea cu care fac ceva ce nu le stă în fire sau renunţă la anumite obiective. Se consideră că pe măsură ce luăm mai multe decizii, plătim un preţ biologic care ne lasă la sfârşitul unei zile sau ale unei săptămâni grele într-o incapacitate de a mai decide ce este bine pentru noi.
Acest proces devine mai greu pe măsură ce luăm mai multe decizii, iar în final creierul nostru îşi doreşte să poată obţine o scurtătură pentru a se putea relaxa. Astfel de momente sunt: atunci când trebuie să ne trezim dar vrem să apăsăm pe snooze. Atunci când vrem să mergem la sală, dar ne convingem că putem merge „mâine”. Atunci când avem de ales din meniu între salate şi carbohidraţi sau atunci când alegem între a termina un proiect sau a merge la o petrecere.
Scurtăturile pe care le alege de obicei creierul nostru sunt de două feluri: una este să facem lucruri spontante, oarecum negândite. De exemplu, în urma unei diete de o lună, spargem regimul cu o comandă uriaşă. Cealaltă scurtătură este să nu mai facem nimic sau să nu ne mai pese, din cauza fenomenului de depletion – epuizarea noastră de a mai lua decizii.
Psihologul Roy F. Baumeister a dezvoltat această teorie, omagiind o teorie mai veche a lui Freud. Experimentele psihologului au arătat că avem o energie finită pentru autocontrol, iar de la un punct încolo tentaţiile cărora le rezistăm sunt înlocuite de alte tentaţii în faţa cărora cedăm.
În momentul în care ajungem în starea aceasta devenim reticenţi la compromisuri şi negocieri, ceea ce este exact ce ne separă în procesul de decizie de restul fiinţelor. În starea de epuizare instinctele noastre se activează, iar deciziile sunt simple, de tip animalic. Acest lucru ne face vulnerabili vânzătorilor, care cunosc (conştient sau nu) această stare a cumpărătorilor şi pot profita de ea.
Experimentele pe această temă au arătat că înţelepciunea cedează în faţa anumitor factori. Dar ea poate fi activată prin autocunoaştere, prin evitarea deciziilor în urma unei zile grele sau atunci când suntem frustraţi pe o altă temă. Soluţiile acestui fenomen sunt acceptarea stării în care suntem şi evitarea ei prin repetarea unor paşi pe care i-am parcurs deja.
Poţi citi aici un articol documentat pe această temă.
Acest articol a fost scris de echipa proiectului The Hunger, un newsletter saptamanal de dezvoltare personala si profesionala pentru oameni ocupati. Daca iti place, te poti abona si tu gratuit la The Hunger.
Stiam ca am mai citit ceva asemanator mai de mult:
http://www.fourhourworkweek.com/blog/2012/08/12/understanding-the-dangers-of-ego-depletion/
Daca nu il stiai, e foarte interesant blogul.