Dragos m-a rugat sa raspund si eu la cateva intrebari privind campaniile de CSR (Corporate Social Responsability) romanesti. O fac fiindca i-am promis si fiindca sunt de parere ca responsabilitatea sociala a companiilor mari din Romania este nu numai utila ci si necesara.
Nu am sa ma apuc sa recit acum definitii ale CSR insa vreau sa spun ca, din punctul meu de vedere, ideea CSR este cam asa: companiile, in special cele mari insa nu numai, au o datorie morala de a da ceva inapoi comunitatilor care le ajuta sa existe. Asta se poate aplica la nivel mic (intr-un oras de provincie, o firma locala care scoate profituri serioase datorita faptului ca locuitorii acelui oras le cumpara produsele, ar trebui sa dea ceva inapoi, sa arate ca le pasa) si, mai ales, la nivel mare (companiile multinationale au aceasta datorie, repet, morala de a contribui si ei la imbunatatirea vietii celor din jur).
Nu se poate nega insa faptul ca Responsabilitatea Sociala are si avantaje de marketing insa NU AR TREBUI facuta din considerente de marketing. In rest, sunt perfect okay cu ideea ca o companie trebuie sa comunice initiativele si mai ales rezultatele acestui gen de campanii. Ar fi o eroare foarte grava de marketing daca nu ar face-o. Pana la urma sa nu uitam ca nu este vorba de o persoana fizica ci de una juridica care are ca prim obiectiv realizarea de profituri (de aceea se si cheama societati comerciale). Deci: companiile ar trebui sa faca bine comunitatii fiindca se simt datoare sa faca asta si sa o faca cu sinceritate si responsabilitate iar mai apoi, cand si-au facut treaba, sa povesteasca lumii ca si ele sunt companii responsabile si inteleg ca trebuie sa isi aduca aportul.
Acum, revenind la intrebari:
Care au fost, din punctul tau de vedere, cele mai responsabile trei companii in 2007, si de ce?
Recunosc ca intrebarea ma incurca. Desi conceptul de CSR imi este familiar, am observat (si retinut) putine campanii de CSR in Romania. Mult prea putine! Imi aduc aminte de BRD care a avut o campanie prin care angajatii bancii donau sange spitalelor si imi mai aduc aminte acum de firma de paza BGS si de implicarea lor in operatiunile de salvare ale sinistratilor, in timpul inundatiilor.
Ce te-a nemultumit referitor la cum au inteles companiile din Romania sa demonstreze ca sunt responsabile social, in 2007?
Intrebarea are un raspuns simplu, in ceea ce ma priveste. Nu am auzit de aceste campanii. Ceea ce inseamna ori ca nu au existat, si atunci poate ar fi cazul sa inceapa sa se implice, ori au existat dar nu au fost comunicate cum trebuie, ceea ce inseamna ca poate ar trebui sa isi concedieze oamenii de la marketing sau agentia cu care lucreaza.
Ce te astepti de la companiile care activeaza in Romania, din punctul de vedere al responsabilitatii sociale, in 2008?
Ma astept sa aflu ca din ce in ce mai multe companii incep sa faca CSR. Chiar cred ca se va intampla asta. Si, din pacate, ma astept ca mare parte dintre ele sa fie convinse sa faca asta de agentii si oameni de marketing ceea ce, foarte probabil, va duce la o concentrare foarte mare pe partea comerciala a campaniilor si nu pe cea poate mai etica, mai responsabila, mai umana.
Si eu cred acelasi lucru, Andrei. Cred ca in anul 2008 se vor face pasi in aceasta privinta. Aceste actiuni vor fi insa “impinse” de catre agentiile de publicitate cu care lucreaza companiile. Cred ca in Romania, CSR va deveni un termen frumos si rostit cu o falsa emotie de catre cei care vor ascunde in spatele sau adevarate campanii de PR. Este adevarat ca PR are un rol important si intr-o campanie CSR desfasurata dupa criterii morale, dar se va observa cinismul companiilor si agentiilor care vor confunda CSR cu Publicitatea si PR-ul.
CSR-ul e ca si cum ai pune o companie producatoare de tigari sa cumpere medicamente celor care sufera de cancer la plamani. Daca vorbim de etica, mai degraba am scoate chestiile neetice pe care companiile le fac si pentru care castiga milioane de dolari inainte de a ne imbata cu apa rece la niste donatii de 10.000 de dolari facute cu banner-ul publicitar in spate.
CSR-ul este aprobat de multi PR-isti, ca doar e painea lor, dar este dezaprobat de comunitate pentru ca miroase. Si nu cred ca o companie trebuie sa dea inapoi comunitatii doar pentru ca acolo isi are activitatea; pana la urma plateste taxe si impozite, angajeaza oameni, poate ridica preturile imobilelor, poate creste valoarea terenurilor etc. Sunt multe lucruri pe care o companie le face pentru o comunitate, lucruri care, din pacate, nu intra in reclame sau in mesaje de comunicare.
Un exemplu simplu, ce s-ar fi intamplat la Craiova daca Ford nu ar fi cumparat fabrica de automobile? Cred ca achizitia poate fi catalogata si ca CSR, pentru ca mentine slujbe si venituri in bugetul local. In rest, e nu mai bullshit cu donatii si implicare (cuvinte pompoase).
CSR-ul face parte din marketing, iar cea mai mare tampenie pe care am putut sa o aud la un profesor de marketing a fost sa-mi spuna ca “obiectivul principal al unei companii este sa multumeasca clientii”.
poate mai exista o continuare pe care a uitat-o, mihai :)
Da, BookBlog pot sa spun ca a facut un CSR reusit, dar parca ne refeream la companii. Cate companii fac CSR doar pentru a-i plati pe cei de la PR si cate o fac anonim sau fara prea mult tam-tam? Procentual.
CSR-ul anonim nu e CSR. E un instrument de marketing care insa, spre deosebire de alte instrumente, ar trebui sa si ajute, nu doar sa imbogateasca niste companii deja bogate.
Andrei, in ultimii trei ani au inceput sa apara in Romania din ce in ce mai multe asa-numite campanii de CSR. Era si normal ca anul urmator sa aduca si mai multe (afirmatia ta este una de bun-simt). Companiile care activeaza in Romania, fie ca au importat acest instrument de marketing, fie ca au ajuns ei insisi la el, folosesc CSR pentru a-si construi o imagine cat mai buna in ochii consumatorilor.
Ceea ce ma nedumireste pe mine e competenta/expertiza celor care vorbesc despre CSR si despre etica in afaceri in Romania. E adevarat ca pare un concept simplu, banal – responsabilitatea sociala corporatista (aka CSR) – dar el nu e deloc asa. Pentru a analiza o campanie de CSR nu te uiti doar la cat de mediatizata a fost. Mediatizarea e decat un element. Unele companii mizeaza pe impactul direct asupra comunitatii vizate fara a apela la mass-media. Iar raportarea sociala se face exclusiv on-line.
Apoi, nu e suficient sa citesti o carte despre CSR si sa te apuci sa le vorbesti firmelor despre asta pentru simplul motiv ca CSR este o mica particica din ceea ce este etica in afaceri. Iar in Romania sunt maxim zece persoane competente in acest domeniu.
In al doilea rand, nu stiu de unde ai scos tu ideea asta ca o companie “trebuie” sau “are o datorie morala” de a da ceva inapoi comunitatii in care activeaza. Eu cred ca nu exista astfel de datorii morale, insa poate exista un atasament puternic fata de o astfel de idee. De exemplu, compania nu se simte deloc obligata (obligatia e legata de o datorie) sa dea ceva inapoi comunitatii, dar face acest lucru deoarece intelege ca o astfel de actiune poate conduce la o dezvoltare durabila a sa. Eu sunt perfect de acord cu o astfel de explicatie pentru ca daca o companie a ajuns sa gandeasca astfel este pentru ca valorile pe care le impartaseste acea companie sunt dintre cele mai nobile.
Nu inteleg la ce te referi cand spui ca “CSR-ul anonim nu e CSR. E un instrument de marketing care insa, spre deosebire de alte instrumente, ar trebui sa si ajute, nu doar sa imbogateasca niste companii deja bogate.”
CSR anonim, dupa parerea mea, este mai nobil decat cel mediatizat. Nu spui ca ai ajutat un orfelinat, ci o faci dezinteresat. In ce sens vrei tu sa spui ca o astfel de campanie de CSR este “un instrument de marketing”. Intr-o astfel de situatie, CSR inceteaza sa mai fie un instrument de marketing. Nu crezi?
Multe firme fac CSR doar din motive legate de fiscalitate. Si multe firme nici macar nu stiu ca se numeste CSR. Fac ramasag cu oricine ca aici, in tara daca s-ar face o sondare a celor din conducerea IMM-urilor habar nu ar avea ce e acela CSR.
Dar la urma urmei nu definitiile sau denumirile conteaza. Totusi, e nevoie de o campanie de promovare a fenomenului si de constientizarea acestei necesitati.
asta e clar, ca habar n-au IMM-urile ce inseamna. Dar macar multinationalele sa stie
Cristian:
In primul rand, multumesc pt comentarii. In al doilea rand, revenind la intrebarile tale, chiar tu ai spus in primul comentariu: “Companiile care activeaza in Romania, fie ca au importat acest instrument de marketing, fie ca au ajuns ei insisi la el […]” deci recunosti in CSR un instrument de marketing.
De acord cu tine ca a face bine dezinteresat e mai nobil decat a te lauda cu asta, de acord ca in felul asta inceteaza sa mai fie un instrument de marketing. Insa hai sa nu uitam de unde a venit conceptul.
Nu e vorba despre a face bine celor din jurul tau, idee cu care ma identific perfect si mi se pare absolut bestiala, e vorba de a face marketing ajutandu-i pe cei din jur in acelasi timp. Sau invers daca vrei: a ii ajuta pe cei din jurul tau facand si marketing. Asa vad eu acest CSR insa nu am zis niciodata ca sunt expert in asta, deci e posibil sa gresesc.
Dragos Dehelean mi-a cerut parerea, eu mi-am dat-o.
Andrei, cred ca te inseli. Exista si antreprenori mici detinatori de IMM-uri care au ajuns singuri la nevoia de CSR. In primul rand pentru ei si beneficiile din comunitatea in care traiesc si mai apoi pentru ca experienta de grup e mai larga si mai construntiva decat exoerienta personala. Mi se pare normal sa o faci, cel putin la inceput, pe bani deductibili fiscal si va asigur ca daca n-ar fi asa nu am vorbi de CSR. Oricum, pentru stat e simplu, daca nu incaseaza suficient la buget mai pune niste procente la impozite sau face noi taxe. Si mai exista si oameni cu principii, chiar si in ziua de azi !
da, e posibil sa ma insel
Adi, nimeni nu spune ca exista doi, trei patroni de IMM-uri care dau de mancare la cativa saraci din comunitatile in care isi desfasoara activitatea, ca mai pun angajatii sa faca munca voluntara in folosul comunitatii ori ca mai dau un calculator la scoala de langa firma. Insa ma tem ca asta este filantropie si nu CSR. Pe de alta parte, am mari indoieli ca exista in Romania vreo lege prin care o firma sa-si poata deduce investitia in programe de CSR.
Va invit la conferinta de la SNSPA despre responsabilitate sociala: http://rsc.comunicare.ro/
Draga Cristian
Am abordat subiectul tocmai pentru ca eu am un grup de prieteni, antreprenori ca si mine care am facut CSR fara sa stim ca facem asta. Poate te intereseaza cum se poate asa ceva si ce motivatie poti sa ai sa faci unele actiuni care se incadreaza in subiectul nostru. Cat despre buget exista variante legale foarte bune. Pentru asta am constituit o asociatie patronala care se numeste LIR Liga Intreprinzatorului Roman la Cluj-Napoca care are si aceasta caranteristica fundamentala a CSR, doreste sa intoarca ceva in societatea din care provine si traieste si sa respecte niste principii minime de dezvoltare viabila si durabila a afacerii samd. Nu vreau sa ma intaind mai mult pentru ca nu am pretentia ca pot da lectii de CSR cand abea am descoperit conceptul. Poate mai dezbatem daca temele sunt de interes reciproc. Mia-r place sa vin la conferinta, o sa ma uit sa vad detalii.