Trend-ul de a fi mediu

February 19th, 2006

Cu fiecare zi care trece incep sa cred din ce in ce mai mult ca ideile conform carora ar trebui ca lumea sa se concentreze asupra dezvoltarii caracteristicilor si aptitudinilor slabe, si nu a celor tari sunt complet tampite, unul dintre multele efecte dezastruoase pe care le-a avut Brainwash-ul Erei Ceausiste asupra mentalitatii romanilor.

Oricine ar avea bunavointa sa analizeze un pic cum stau lucrurile din acest punct de vedere ar observa foarte usor ca ideea de a accentua si de a dezvolta partile puternice, nu cele slabe in majoritatea domeniilor este o alternativa care merita, cel putin, luata in considerare. Spunand “majoritatea domeniilor” ma gandesc la aproape orice, de la “educatia” din clasele primare pana la strategiile de marketing ale companiilor multinationale.

Sa ne gandim un pic: Ce se intampla (in majoritatea cazurilor, fiindca, sigur, exista si exceptii) cu un elev normal care in clasa a 2-a, a 3-a sau chiar in a 6-a vine acasa cu o nota de 5 sau 6? Cel mai probabil el este certat, iar in perioada imediat urmatoare familia impreuna cu invatatorii/profesorii incearca sa aduca notele si cunostintele elevului, in ceea ce priveste respectiva materie, la un nivel cel putin decent, in opinia lor (media 7 sau 8 de exemplu).
Bun. Dar ce se intampla cu un elev bun, cu capacitatii medii spre mari ? Cam acelasi lucru, doar ca la un alt nivel. El este certat pentru note si medii de 8 sau 9. Dar presiunea care se exercita asupra lui este aceeasi, daca nu chiar mai mare, iar scopul este neschimbat: elevul trebuie sa aiba toate mediile peste 7, sau 8, sau oricare alta medie care in mintea parintilor si a profesorilor e reprezentata prin cuvantul “decent”.

Ceea ce multa lume nu observa (in mod total neasteptat, fiindca nu e nevoie de cine stie ce capacitati intelectuale pentru a face asta) este ca acest sistem format, desigur, din persoane bine intentionate, creeaza fixatii, prejudecati, idei gresite, false iluzii si, in general o mentalitate proasta. Cum ar putea o persoana (copil sau adult crescut cu aceasta mentalitate) sa exceleze intr-un anumit domeniu? Pana la urma, chiar daca timpul e relativ, el totusi curge pentru fiecare dintre noi, si fiecare lucru pe care il facem ne lipseste de o parte din cea mai pretioasa resursa. Si cum activitatile pe care le putem desfasura intr-un interval de timp sunt limitate, cum ar putea cineva sa ajunga sa insemne ceva intr-un anumit domeniu cand toata viata, acea persoana se chinuie sa isi imbunatateasca aptitudini ce nu ii vor folosi niciodata ? Cu aceasta mentalitate este foarte probabil sa ajungem la un moment dat sa fim cu totii “medii”, uniformi, cu aceleasi abilitati si aptitudini, toate ramase la nota 7. Iar oamenii cu media 7, in nici un domeniu, nu ar reusi sa realizeze ceva notabil, deci cuvantul evolutie ar cam trebui scos din dictionare.

Este doar o idee personala dar este sustinuta cu exemple de personalitati, ce au marcat evolutia noastra, a tuturor. Si daca tot am amintit de relativitatea timpului ar trebui sa ne aducem aminte ca Einstein a fost corigent la fizica; iar, daca vrem un exemplu din perioada actuala, Bill Gates s-a lasat de facultate din cauza notelor; insa ambii au constientizat ca ceea ce trebuie sa faca pentru a reusi este sa isi identifice punctele tari si sa le duca la superlativ, si nu sa isi piarda o viata intreaga incercand sa fie cat mai “medii”, cat mai uniformi, cat mai aproape de nota 7 in toate domeniile.

Tagged

§ 0 Responses to Trend-ul de a fi mediu"

  • MiÅŸto. TotuÅŸi îmi este greu să cred că Einstein a fost corigent la fizică. :D

    La Politehnică profesorul meu de fizică se lăuda că, spre deosebire de sistemul de învăţământ din America, unde ajungi super tare într-un domeniu subţirel (specialist în nimic cum zicea exact profu meu), la noi ajungi să ştii lucruri în mai multe domenii. A se citi, după mine, varză la toate. Culmea e că el chiar se lăuda pe faza asta. :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *