Nu cred in manipulare

February 9th, 2008

Am spus de multe ori ca nu cred in manipulare. Insa ceea ce nu am zis e ca, de fapt, eu nu spun ca nu exista, ca nu se poate face, ci ca nu cred in manipulare ca instrument profitabil pe termen lung. Nu cred in reusita oamenilor care se folosesc de tehnici de manipulare.

Pentru mine, manipularea inseamna a te folosi de diverse tertipuri pentru a determina pe cineva sa faca ceva ce nu isi doreste sa faca. E o linie destul de clara intre persuasiune si manipulare, intre a convinge pe cineva, cu argumente, ca ai dreptate, si a il face sa se comporte cum vrei tu fara sa iti pese de ceea ce ar vrea el sa faca de fapt.

In lumea mea, cand incerci sa ii fortezi cuiva mana, sa constrangi pe un om sa faca ceva ce nu isi doreste sa faca, se cheama ca esti un gunoi de om. Da, e posibil ca pe termen scurt sa fii un gunoi de succes, un gunoi placut sau un gunoi interesant, insa orice adjective ai incerca sa folosesti, substantivul ramane acelasi.

Si nu-mi ziceti ca in lumea asta nu se pot face lucruri fara sa incerci sa manipulezi, fiindca se pot face! Chiar si in business. Si, apropo de business, poate am sa povestesc odata mai pe larg ce parere am eu despre oamenii de vanzari care ar face orice pentru a convinge clientul sa semneze, fara sa le pese de cum se va simti acel client in momentul in care tranzactia a luat sfarsit.

Ei au impresia ca sunt negociatori exceptionali. De fapt, sunt niste clovni tristi care nu inteleg ca adevaratele reusite in vanzari nu pot fi decat deal-urile de tip win-win. Restul se cheama pacaleli si, din punctul meu de vedere, nu se incadreaza la capitolul business ci la capitolul bisnita.

Ca si viata in general, business-ul e despre oameni. La plural!

Tagged , , ,

§ 0 Responses to Nu cred in manipulare"

  • goriulian says:

    Pai e mult mai usor sa o bagi p-asta cu “homo homini lupus”. Tot timpul, nu doar in business. E usor sa spui ca restul sunt jigodii si trebuie sa fii si tu ca sa razbesti. E la indemana pentru oameni care trebuie sa compenseze cumva lipsa de valoare. Problema e ca toata atitudinea asta de “rechin” a ajuns un titlu de glorie si modelele calcatorilor pe cadavre sunt din ce in ce mai ravnite. Sau au fost asa mereu?

    Cat despre manipulare, eu nu inteleg cum oameni care au pretentii de “posturi de management” folosesc tertipuri de genul asta pe angajatii lor. Desi se lauda ca vor echipe pe termen lung, sunt atat de idioti incat sunt capabili sa aplice doar politica pumnului in gura si a eternului “am coada la usa pe postul tau”. Poate scrii o data despre cum vezi tu generatiile astea de “manageri” de pe la noi – nu foarte precis, dar asa, niste linii largi macar. Eu sunt usor speriat de faptul ca tineretea nu pare a fi o garantie deschiderii mintii unui “manager”. Cand si cum crezi ca ar veni acea schimbare despre care se tot vorbeste?

  • andress says:

    manipularea pe termen lung exista din pacate. e chiar extrem de vizibila in legatura politic societate civila .

    mai putem vorbi si de manipularea pe caile media. ne ascundem dupa deget, spunem ca nu exista, dar in realitate e atat de vizibila incat nici nu ne mai punem problema daca exista. asta se intampla in cazul celor care o observa … ceilalti sunt inca sedati.

    inchiei prin a spune ca nu ma astept ca lucrurile sa se schimbe. manipularea este una dintre lucrurile care, fie ca vrem sa o acceptam, sa o intelegem sau nu, sta la baza socitatii actuale. daca stam sa privim mai atent tindem sa cadem chiar si in “pacat”, afirmand ca intreaga societate e un mecanism care functioneaza dupa un set de reguli “curat-murdare” sau, dupa cum le numesti tu, de tip win-win …

  • ina bixade says:

    Intr-adevar, putini sint cei care au strong business skills si sint very professional cind e vorba de negocieri sau mai stiu eu ce afaceri. Overall, pe cei care au abilitatea asta sa ii manipuleze pe altii, ii clasific drept niste diminutivi, care incearca sa climb the corporate ladder prin orice mijloc. Le dau o bulina neagra:)

  • Someone says:

    Nu carecumva alde Goebbels zicea că propaganda (forma de masă a manipulării) funcţionează doar atâta vreme cât subiecţii nu o percep ca atare?

    Părerea mea e că manipularea poate fi o armă extrem de puternică… ÅŸi de murdară… cât rămâne în umbră. Defectul principal al manipulării: te face ridicol cu desăvârÅŸire în momentul în care devine evidentă. Uită-te la politicienii băştinaÅŸi, de exemplu…

  • artistu says:

    Frumos spus! dar vezi tu ca tipul de deal “win-win” inca nu a intrat in capul vanzatorilor actuali si ei tot niste bisnitari marunti au ramas!
    Va mai curge multa apa pe Dambovitza pana vor intelege si ei “care-i treaba!”
    ;)

  • mihai says:

    Pentru a fi un vanzator bun trebuie sa iti iubesti produsul, sa ti-l cunosti in cele mai mici amanunte si, neaparat, sa CREZI in el. Apoi nu mai e vorba de manipulare, ci e vorba de oferirea unor beneficii. In momentul in care crezi in produsul pe care il vinzi, nu mai ai motive sa manipulezi.

    Dar nu ai cum sa crezi intr-o asigurare de care ai auzit de 5-6 ori in viata ta si ai fost plimbat pe banii tai la un seminar, pentru ca apoi sa ai in fata ta un client caruia ii arati ca nu ai incredere in asigurarea pe care o vinzi.

    Cati negociatori pot descrie un proces de negociere in 6 pasi? Prea putini…

  • Phoebs says:

    Nici eu nu cred in manipulare, Andrei:)

  • Marian says:

    Ai foarte mare dreptate despre vanzarile win-win, insa din pacate manipularea este peste tot.

  • Dani_ela says:

    Andrei ,
    Si felul/modul meu de gandire este la fel ; nu sunt de acord cu “scopul scuza mijloacele “.
    Dar se pare ca deocamdata in Romania aceasta mentalitate exista in proportie de 75-80% , iar cei corecti ,cintiti in “fapta si gandire ” ,cei care se pun in pielea clientului sunt putini; nu disperati , eu nu disper ,acestia sunt din ce in ce mai cautati , apreciati , sper sa fie din ce in ce mai multi!

  • Andrei Rosca says:

    da, sunt putini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *