Manager sau prieten?

February 19th, 2013

A tot venit vorba in ultima perioada, in diferite contexte, despre rolul unui manager intr-o companie. Si de multe ori, in special atunci cand e o discutie intre oameni cu pozitii de management, se gaseste cate unul sa “se planga” ca nu stiu care dintre oamenii cu care lucreaza nu il place cat de mult ar vrea el sa fie placut. E o capcana in care cred ca mai toti managerii cad la un moment dat:

Cum fac sa fiu placut (iubit?) de subalterni, cand eu stiu ca, macar din cand in cand voi fi nevoit sa iau decizii care nu-s populare, macar din cand in cand va trebui sa critic pe cineva sau sa ii dau feedback negativ, fiindca oameni fiind, inevitabil, gresesc?

Cum fac sa le explic ca trebuie sa munceasca mai mult, sa ceara mai mult de la ei, sa incerce sa fie mai buni, exact atunci cand poate ca ei simt ca au atins limita superioara si, in acelasi timp, sa ma vada ca pe un prieten? Si, mai ales, atunci cand e nevoie sa iau o decizie rapida si radicala, genul de decizie pe care abia ai timp sa o comunici, nu mai vorbesc de a o si explica, cum sa ii explic eu omului, fara sa il supar, ca de data asta trebuie sa aiba incredere in mine si in experienta mea, chiar daca pentru el n-are sens acum, chiar daca i se pare o decizie gresita si se vede fortat sa o accepte? Cum sa fac astea si sa fiu placut in acelasi timp (asa cum fiecare om is doreste, de fapt, sa fie)?

De fapt, intrebarea este daca sa aleg ce simt ca trebuie facut sau sa ii menajez pe oameni si, in felul asta, sa am mai multe sanse de a fi placut sau iubit. Solutia devine simpla daca esti perfect constient de motivul pentru care faci ceea ce faci si daca iti intelegi suficient de bine rolul. Care este rolul tau in relatie cu acei oameni? Esti manager. Si care e rolul unui manager? Cumva sa se faca placut? Nu.

Rolul unui manager poate fi sa creasca compania, sa fie eficient, sa ia decizii, sa duca business-ul intr-o directie in care el, actionarii si oamenii cu care lucreaza sa poata castiga mai multi bani, poate chiar sa fie mandri de ceea ce fac, poate sa ajunga profesionisti adevarati in domeniul in care lucreaza. Insa niciodata rolul lui nu va fi sa se faca placut. A fi iubit nu e printre atributiile unui manager, cel mult poate fi unul dintre rezultatele unui management de calitate, niciodata un scop. Si cu cat intelegem asta mai devreme cu atat ne va fi mai bine.

Ah, voi voiati sa fiti placuti? Pai atunci poate ca trebuia sa va faceti comedianti, nu manageri. Poate actori sau muzicieni? Vreti prieteni? S-ar putea sa va gasiti unii printre oamenii cu care lucrati, nu-i imposibil. Dar eu nu m-as baza pe asta. Daca m-as simti singur, as incerca sa imi caut prieteni in afara biroului. Fiindca, va vine sa credeti sau nu, biroul nu poate suplini complet viata. Iar a cere de la cativa oameni sa va satisfaca toate nevoile pe care voi nu aveti timp sa vi le satisfaceti e nu numai imposibil, ci si nedrept. Cand i-ati angajat, in contractul lor de munca scria un pic altceva.

In mod evident, asta nu este o scuza pentru a te comporta fara respect, nici o modalitate de a justifica comportamente deviante atat de prezente printre managerii romani. Functia de manager nu exclude empatia iar calitatea umana conteaza in orice job si pe orice functie. Ce spun nu e ca ar trebui sa uitam sa fim oameni, ci doar ca in management este normal si previzibil faptul ca vei fi nevoit sa iei decizii grele si ca nu vei putea multumi pe toata lumea. Iar a incerca sa faci asta nu iti poate garanta decat esecul. Poate ca ar merita sa ne obisnuim cu gandul asta.

Tagged ,

§ 11 Responses to Manager sau prieten?"

  • Veronica says:

    Parca scoti prea mult in evidenta un sentiment care nu stiu daca-si are locul in contextul dat :-) cred ca este nevoie doar de o mai buna intelegere a oamenilor, dar asta vine cu timpul, in raport cu aceia care sunt suficient de siguri ca acolo este locul lor, indiferent de iesirile sefului :-)

  • QuadroQ says:

    Crezi ca pot sa coincida “oamenii din afara biroului” cu oameni “din cadrul biroului”? Nu crezi ca exista si angajati capabili sa separe chestiunile de business de cele personale?

  • Alex says:

    Lor ii pasa de noi si vegheaza asupra noastra. Ei – sunt ghidurile noastre in viata corporativa si aparatorii nostri in interesele noastre. Dar, cand ni se cere o evaluare, fara ezitare spunem “nesatisfacator”. De ce se intampla asta? Ce impiediaca un manager si angajatii sa fie intelesi? Sunt intrebari la care nu pot sa gasesc raspuns…

  • ZAMFIROIU says:

    Dragul meu,
    Gresesti enorm…un manager prietenos insufla subordonatilor incredere, de cele mai multe ori, iar un manager dur face performanata doar din ” frica ” care din punctul meu de vedere este un proces temporar…dar ca sa fiu mai clar: performanta se face in doua moduri :
    – din frica ;
    – din iubire ;
    Acum depinde ce lup granesti mai mult:cel negru= frica;cel alb=speranta,incredere.RAMAN LA PAREREA CA PERFORMANTA BAZATTA PE INCREDERE SI SPERANTA ESTE MULT MAI SUSTENABILA.
    Asa santem noi condusi zi cu zi de politicieni si alti ” oculti”

  • ZAMFIROIU says:

    Santem condusi prin FRICA.

  • Andrei Rosca says:

    Zamfiroiu: sunt perfect de acord cu tot ce ai zis tu. Mai citeste, te rog, articolul o data si sunt convins ca vei intelege ce am vrut sa zic, de fapt.

    Eu nu am vorbit nicaieri nici despre frica, nici despre duritate. Dar ma intreb de unde ai inteles tu asta, totusi?

  • Andrei Rosca says:

    QuadroQ: ba da, cred ca se poate face.

  • Fermitatea nu este incompatibilă cu bunătatea sau compasiunea. Dar ca să fii manager și om simultan e o realizare care ține de experiență și de maturitate. Nu poți înțelege decât dacă ai trecut prin toate etapele.

    Fain articol Andrei, bravo!

  • Andrei Rosca says:

    :) Multumesc, Ciprian.

  • DAVO PRO says:

    Nu cred ca prietenia are ce cauta in acest context, indiferent de hotarare o sa superi pe cineva.

  • DOINA says:

    PENTRU ZAMFIROIU

    POTI ADUCE SI DOVEZI CA AI DREPTATE ? EXEMPLE, TE ROG…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *