Herzberg: motivare si factori de igiena

June 23rd, 2007

Sigur ca in Romania nu prea se intelege cum functioneaza motivarea oamenilor. De fapt, cred ca nu se intelege nici macar utilitatea, dar asta e alta problema. Evident, aici nu ma refer la trainerii si firmele specializate care fac asta ci la manageri. Asa ca mai scriu si eu din cand in cand ce mai stiu si cred ca ar putea ajuta. Stiu ca sunt printre cititorii blogului oameni care se pricep si i-as ruga sa ma ajute cu completari, de cate ori simt ca e loc.

Una dintre greselile frecvente pe care le-am observat este aceea ca nu se face diferenta intre variabilele care motiveaza oamenii si asa numitii factori de igiena. Cu variabilele motivatoare nu cred ca trebuie sa insist prea mult. E vorba de factori precum: recunoastere, responsabilitate, posibilitatea de a avansa, realizari si chiar munca in sine. Da! Munca poate fi un factor motivator. De fapt, dupa parerea mea e unul dintre cei mai puternici.

Acum, factorii de igiena nu sunt chiar ceea ce suna a fi. Au un efect interesant si, deloc de neglijat. In momentul in care nu sunt prezenti, satisfactia scade si oamenii se demotiveaza. INSA in momentul in care factorii de igiena exista, motivatia nu creste spectaculos. Practic, sunt niste factori necesari dar care nu produc neaparat performante, singurele momente in care ei afecteaza performanta (in jos) fiind cele in care se simte lipsa lor.

E interesanta teoria fiindca, practic, propune doua axe in loc de una. In loc sa discutam de axa Insatisfactie-Satisfactie vorbim de:
1. Insatisfactie – Non-satisfactie
2. Non-satisfactie – Satisfactie

Asta inseamna ca, folosind factorii de igiena, poti aduce un om de la insatisfactie (adica “pe minus”) la non-satisfactie (adica “pe zero”) insa pentru a il trece “pe plus” (satisfactie) factorii de igiena nu mai sunt suficienti. Ai nevoie de factori de motivare.

Cativa factori de igiena sunt: relatiile interpersonale, conditiile de munca, securitatea muncii si… salariul

Pentru cei ce vor sa aprofundeze, teoria a fost lansata si sustinuta de Herzberg.

Tagged , ,

§ 0 Responses to Herzberg: motivare si factori de igiena"

  • eu sunt un manager inca in perioada scolara :) dar dupa o experienta de un an de zile in care am “manageriat” o reprezentanta (a unui producator de finisaje) si dupa alte 2 joburi precedente ca angajat pot spune un lucru despre motivarea personalului (si astept sa fiu contrazis daca e nevoie):
    capacitatea de a motiva un om o ai in sange sau nu o ai deloc … poti sa te straduiesti mult, sa faci tumbe, sa citesti 100 de carti tot fals o sa pari iar rezultatele vor fi in zona mediocrului.
    Motivatia ,pentru mine ,este ca leadership-ul … o ai instinctual sau nu o ai de loc… este o chestiune naturala a fiintei umane … parerea mea :))

  • Andrei Rosca says:

    alexandru, nu stiu ce sa zic; ar fi mult de discutat aici.

    Eu cred, totusi, ca e o combinatie intre cele doua. E foarte discutabil si daca leadership-ul este “invatabil” sau nu. Parerea mea e ca si “a motiva oameni” si “a conduce oameni” se pot invata (din carti, de la altii si, mai ales, experienta).

    Dar mai cred si ca doar unii oameni pot atinge niveluri foarte ridicate si ca intr-adevar sunt unii care sunt “predispusi” la a fi buni leaderi si motivatori, adica au ceva inclinatii native.

  • Andrei Rosca says:

    A! Si in ceea ce priveste ideea ca ai putea parea fals, e adevarat. Trebuie sa crezi in chestiile alea nu doar sa le faci. Iar asta nu se poate invata. Crezi sau nu crezi. Motivarea e strans legata de sinceritate si empatie din punctul meu de vedere. Pe care iarasi, le ai sau nu le ai.

    PS: si eu tot in perioada scolara sunt, nu-ti face probleme :)

  • […] In alta ordine de idei, Eros ma trimite pe blogul lui Andrei Rosca. Doua articole mi-au atras atentia: asta si asta. De gandit. […]

  • […] Salariul nu este un factor de motivare, ci un factor de igiena! […]

  • manuela says:

    ca orice tip de influentare, ca pana la urma motivarea unei persoane in a face ceva e pana la urma o forma de influentare…si motivarea presupune cunoasterea celuilalt…din acest punt de vedere sunt total de acord cu reclama aia care spune “nu poti conduce oameni pe care nu-i cunosti”…
    asa stand lucrurile, oameni destupati la minte, care au realizat seriozitatea acestor lucruri au adus conceptul de “automotivare”…dandu-si seama de complexitatea problemei si neputinta personala…au decis sa caute direct oameni automotivati:)

  • manuela says:

    au urmat self-starter, capabil sa evolueze independent si sa duca un proiect pana la sfarsit pe cont propriu….si astfel oamenii care sunt pladiti sa traseze directii, sa coordoneze, sa motiveze, s-au scos…:)…si nu mai trebuie sa citeasca sa sa se informeze si sa vada cum se fac toate acestea…

  • […] Sursele extrinseci sunt cele vin din exterior. Adica tot ce tine de oportunitati de avansare, cresterea responsabilitatii, recunoastere din partea colegilor, dar si o parte din factorii de igiena: salariul, relatiile interpersonale, conditiile de munca etc. […]

  • […] Interesant nu? Deja oamenii incep sa vada activitatile de CSR ca o chestie normala si chiar obligatorie spunand ca este de datoria corporatiilor sa faca asta. Oare asta inseamna ca in scurt timp CSR-ul nu va mai fi un avantaj ci o necesitate? Nu cumva acest CSR va fi privit ca un factor de igiena (companiile care nu il fac au de pierdut insa cele care il fac nu au neaparat ceva de castigat)? Poate auzim aici si parerea unui expert. […]

  • cosmin says:

    nu te supara andrei, dar nu stiu cat de multi patroni din .ro au habar de cat de importanat este motivarea omenilor, sau mai bine zis, cum sa stii sa ii motivezi.
    Nu ma refer aici la managerii de companii, ei sunt alta specie, dar cel putin la nivel de IMM e jale

  • Andrei Rosca says:

    Nu ma supar, Cosmin. Stiu ca ai dreptate.
    Dar daca ei habar n-au nu inseamna ca nu este important si ca nu merita sa vorbim despre asta.

  • […] A scris mai multe articole interesante despre motivatie: Motivation Crowding Theory, Motivarea angajatilor: Teoriile X si Y, Herzberg: motivare si factori de igiena. […]

  • anca says:

    sunt nou intrata in acest domeniu al resursei umane si imi fac licenta pe tema motivarii angajatilor. M-am afundat in aceste teorii superbe (ale lui Herzberg, Adams, etc)dar am totusi o problema. Nu gasesc modalitatea practica de a determina (studia) motivatia unor angajati de la o anumita firma, sau de a realiza o analiza in acest domeniu. Sper intr-un ajutor de la cei mai “mari”… :D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *