Cum stabilim obiectivele

March 22nd, 2007

Am mai scris despre subiectul asta si probabil ca voi mai scrie, tocmai din cauza ca eu consider obiectivele / scopurile ca fiind esentiale in atingerea succesului si, in general, pentru a evolua. Ideea e simpla: daca nu stii catre ce te indrepti e putin probabil sa ajungi vreodata acolo.

Ar fi multe de spus despre stabilirea scopurilor. Cred insa ca esenta e SMART :)

Evident SMART nu inseamna numai destept ci, in cazul de fata, este si un acronim pentru: Specific, Measurable, Achievable, Result-oriented, Time-Framed.

Ce inseamna asta? Pai, simplu:

Un scop “Specific” inseamna un scop bine definit, sa fie ceva concret, sa nu fie vag si sa nu fie interpretabil. Daca altcineva decat tine ar citi scopurile intr-o zi, ar trebui sa le poata intelege fara nici o problema.

Measurable inseamna exact echivalentul din limba romana. Sa fie masurabil. Adica nu chestii de genul: “vreau sa ajung bogat” ci “vreau sa am o avere de 300 de milioane de dolari”. Nu “voi slabi” ci “voi slabi 7 kg”. Motivul e simplu: trebuie sa iti poti da seama usor cand ti-ai atins scopul, nu sa iti dai cu parerea.

Achievable: obiectivul trebuie sa fie realist. Sa poata fi atins. Sigur ca ideal este sa tintim cat mai sus dar trebuie totusi sa ramanem cu picioarele pe pamant. Ma rog…aici, daca tineti neaparat, mai ridicati-va din cand in cand :) E okay.

Result-oriented: cand stabilesti un obiectiv trebuie sa te asiguri ca acel obiectiv e relevant pentru ceea ce faci si orientat catre rezultate. Sa zicem ca vrei sa ajungi sa lucrezi la o prestigioasa firma de IT din Marea Britanie; trebuie sa iti definesti mai multe obiective mici pentru a ajunge acolo. Daca tu iti stabilesti ca obiectiv sa repari chiuveta de la bucatarie (oricat de important si dificil ar fi), chiar daca realizezi obiectivul, el a fost irelevant pentru ceea ce vrei tu de fapt sa faci. La firma de IT nu apreciaza in mod deosebit instalatorii care se ocupa cu tevi. :)

Time-Framed sau time-specific, cum l-am mai intalnit, se refera la faptul ca scopul trebuie delimitat in timp. Adica trebuie sa iti dai un termen pana la care trebuie indeplinit. Scopul nu e “vreau sa imi iau masina” ci “vreau sa imi iau masina pana la 1 noiembrie 2007”.

Recapituland si tinand cont de toate regulile:

Obiective prost definite (sau care nu sunt definite deloc): “Voi castiga mai mult” sau “sa castig mai mult”
Obiectiv bine definit (sau SMART): “Voi reusi sa imi cresc venitul cu 5 milioane pe luna, pana pe data de 31 Decembrie 2008”.

Tagged

§ 0 Responses to Cum stabilim obiectivele"

  • ralu says:

    eu stiu o chestie si mai si
    SMARTER
    cu E de la extensibil
    si R de la recompensator

    oricum, functioneaza chestia asta?
    dc iti formulezi obiectivele asa iti sint mai prezente in minte, in fata ochilor sau pt ce sa folosesti smart?

    ti s-a intimplat sa devii mai eficient dupa smart?

  • Mariana Duma says:

    ceva legatura are si filmul “The Secret” http://www.thesecret.tv care, pe linga legea atractiei si a puterii subconstientului fiecaruia asupra propriei vieti, te ajuta sa-ti stabilesti obiectivele in mod pozitiv si clar definit. Sucesc un pic o metafora din film si spun ref obiectivele noastre : daca stii pe termen lung exact ce vrei, e ca si cum mergi cu masina pe zi si vezi tot drumul in fata ta…iar daca nu stii ce vrei, traiesti de pe o zi pe alta si e ca si cum mergi pe noapte, nu vezi nimic in fata, doar ghicesti ce va sa fie..:) metafora originala din film era: daca stii unde mergi, poti merge si pe noapte, tot acolo vei ajunge … ambele sunt la fel de puternice cred…

  • Andrei Rosca says:

    Am vazut si eu de curand filmul asta de care vorbeste toata lumea. Sigur…e interesant, dar totusi nu mi se pare extraordinar. Oricum, ai dreptate.

  • Andrei Rosca says:

    Ralu: interesanta asta cu SMARTER. Nu o stiam. Oricum raspunsul la intrebarea ta este: Categoric! Functioneaza!

    As zice chiar ca functioneaza DOAR daca le faci SMART. Si atentie! Stabilirea obiectivelor e importanta MAI ALES pentru ca lucreaza subconstientul la ele. Adica e important si sa le ai in minte si sa te uiti pe ele in fiecare zi dar mare parte din treaba se face la nivelul subconstientului.

    Dar ce ar fi sa incerci? Incearca sa iti fixezi, pe hartie, 2 obiective folosind SMART-ul. Si foloseste obiective pe termen scurt: o saptamana sau doua. Vezi ce se intampla! Nu ai mare lucru de pierdut daca nu iese dar ai o gramada de castigat daca se indeplinesc.

    Ce zici?

  • Andrei says:

    In mod normal n-as fi postat nimic despre acest subiect, sau m-as fi limitat sa spun ca intr-adevar SMART functioneaza.

    Dar… raman surprins sa observ referinta la The Secret. Ideea principala din “The Secret” ca oamenii nu au nevoie decat sa vizualizeze ceea ce doresc pentru a obtine este din pacate o mare pacaleala. Cartea si filmul sunt pline de ineptii anti-intelectuale iar in final creeaza averi fabuloase doar pentru creatoarea “sistemului”, Rhonda Byrne si partenerii ei. E adevart ca ideea de marketing care sta la baza este geniala, dar in final este doar o schema de tip piramida, asa cum am mai vazut (Caritas, isi mai aduce aminte cineva?). Principiul enuntat in The Secret, si anume ca gandurile noastre sunt ca niste magneti (gandurile pozitive atrag fapte pozitive, gandurile negative atrag evenimente negative) nici nu are sens pentru cine a trecut prin fizica de liceu – magnetii functioneaza pe principiu exact opus, atragand polaritatea opusa. Pai dupa principiul asta, saracii oameni din Darfur sunt singurii de vina ca au atras genocidul pe capul lor pentru ca s-au gandit la lucruri negative…iar irakienii ar face bine sa incepa sa viseze la porumbeii pacii si la dragoste daca vor sa scape de nenorociri..nu-i asa?

    Citez doar un paragraf din carte care sper sa dea de gandit: “Abraham, Isaac, Jacob, Joseph, Moses, and Jesus were not only prosperity teachers, but also millionaires themselves, with more affluent lifestyles than many present-day millionaires could conceive of.” Huh?

    Si daca nu era de ajuns, viziunea consumerista care te indeamna sa crezi ca Universul e
    catalogul tau propriu de cumparaturi din care iti poti comanda “experiente”, produse sau chiar persoane (?!) lasa cu gura cascata…daca milioane de oameni pot sa creada asa ceva (dupa cum dovedeste numarul de carti vandute pe Amazon) nu poti decat sa te intrebi daca in lumea de azi mai sunt destui cu creierul nespalat de masinaria societatii de consum.

    Inchei aici, sper ca n-am scos din agasat prea multa lume, dar trebuia sa dau drumul la supapa :)

  • Andrei says:

    ah… e evident ca in ultima fraza trebuia sa fie “sper ca n-am agasat prea multa lume”, nu altfel

  • Mariana Duma says:

    Eu n-am laudat The Secret, are citeva parti bune, dar si parti mult exagerate, enumerate si de Andrei, eu doar am facut o paralela intre metafora din film si una facuta de mine strict ref obiective si incotro te indrepti …:)

  • gabytza says:

    Am vazut shi eu filmul acesta shi pot spune ca sunt impresinata ca in sfarshit cineva vb despre ceva cu totul adevarat.Eu sustzin acest film ptr ca shi eu merg pe acelashi principiul,kiar nu este nici pe departe o pacaleala shi nu are nici o legatura cu fizik:)).Asha ca …oameni buni vizionare placuta shi daca e nevoie vizionatzi-l de mai multe ori ca sa-l putetzi intzelege…:)

  • enclave says:

    Binenteles ca fiecare are opinii diferite legate de The Secret. Opinia mea este asta: principiul pe care The Secret il adopta, nu va functiona niciodata pentru cei care sunt sceptici, si nici pentru cei care nu sunt veseli, optimisti, etc..
    Dupa ce am vazut si eu emisiunea lui Oprah, eram atat de entuziast, si am inceput sa indraznesc sa visez, incat viata mi s-a schimbat.
    Eu am fost educat in pesimism, pe care si eu l-am adoptat. Dar, The secret a fost pentru mine salvator, pentru ca mi-a aratat si o alta realitate, convenabila mie.
    Daca macar 60% din zi, va simtiti bine, veti atrage alte lucruri frumoase. ;)

  • […] anapoda, nerealiste, ceea ce nu e acelasi lucru! Va amintiti cum ar trebui sa fie obiectivele? S.M.A.R.T! “A”-ul vine de la Achievable. Poate tu crezi cu adevarat ca le poti face. Si, in […]

  • […] anapoda, nerealiste, ceea ce nu e acelasi lucru! Va amintiti cum ar trebui sa fie obiectivele? S.M.A.R.T! “A”-ul vine de la Achievable. Poate tu crezi cu adevarat ca le poti face. Si, in […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *