Daca ne luam dupa Wikipedia empatia poate fi definita ca abilitatea de a recunoaste, percepe si a simti direct emotiile celorlalte persoane. Vag si incomplet. Tot acolo mai gasiti ca empatia e capacitatea de a te pune in pielea celuilalt (“put oneself into another’s shoes”) sau “un fel de rezonanta emotionala”. In continuare incomplet.

Ce inseamna empatie?

In primul rand, o persoana empatica poate identifica usor emotiile celorlalti iar aici ma refer, evident, la emotiile latente, care nu sunt exprimate. Oricine isi poate face o idee despre cum se simte un om care plange dar putini reusesc sa identifice faptul ca o persoana sufera atunci cand acea persoana face tot posibilul sa nu o arate, ascunzandu-se dupa o masca. Oamenii empatici vad dincolo de masti, cu usurinta.

Ei fac insa mai mult decat a identifica automat ceea ce simt persoanele din jurul lor; au si capacitatea de a isi imagina foarte exact cum trebuie sa se simta persoana respectiva chiar daca ei nu au trecut niciodata prin exact aceeasi situatie.

Deasemenea, empatia ii ajuta pe oameni sa citeasca mai usor limbajul corpului sau sa vada acele sclipiri in ochii oamenilor. Datorita acestei intelegeri a firii umane de care sunt capabili, oamenii empatici sunt de obicei intelegatori cu cei din jur si dau dovada de compasiune.

Cum recunosti un om empatic?

E cald si afectuos, nu se simte stanjenit sau incurcat atunci cand te vede plangand si nu are o problema cu a plange el insusi. Deasemenea, recunoaste cu usurinta ca si el are sentimente puternice si greu de controlat si iti impartaseste o parte dintre ele. Are incredere in tine si in faptul ca poti depasi situatiile dificile prin care treci si iti aduce aminte de punctele tale tari atunci cand tu uiti ca le ai.

Inca un lucru pe care empaticii il fac de obicei este acela ca incearca sa inteleaga ce inseamna un anumit lucru pentru tine chiar daca a se gandi la acel lucru ii face pe ei sa sufere

Partile proaste ale empatiei

Da, din pacate, exista si astfel de parti. E si motivul principal pentru care am ales sa scriu despre empatie. Lumea isi imagineaza ca totul e roz, ca oamenii empatici beneficiaza de niste bonus-uri pe care ceilalti nu le au si atat, ceea ce e fals. Partile bune ale empatiei vin la pachet si cu altele, mai putin bune.

Oamenii empatici sunt in general persoane care gandesc mult, carora le place sa rezolve probleme si merg in general pe ideea ca acolo unde a aparut problema se afla si raspunsul, rezolvarea acelei probleme. Sunt cei care nu adorm noaptea pana cand nu gasesc raspunsul la o intrebare ce ii macina. Iar de multe ori, problemele la care se gandesc nici macar nu sunt ale lor.

In plus, a arde la o intensitate atat de mare incat sa empatizezi cu o alta persoana, sa te auto-depasesti continuu incercand sa te transpui in starea respectiva si, mai apoi, sa faci eforturi pentru a gasi o solutie de a alina suferinta celuilalt, e mult mai complicat chiar decat suna si putin probabil sa se intample fara sa lase urme.

Empaticii se consuma mai repede decat oamenii obisnuiti si de multe ori functioneaza ca un burete: absorb din emotiile celorlalti ceea ce ii ajuta sa inteleaga si sa se puna in locul acelor persoane insa, in momentul in care interactiunea s-a incheiat, in loc sa renunte la tot ce au absorbit, pastreaza in ei o parte din acele emotii.

***Alte articole ce au legatura cu empatia si cu inteligenta emotionala:
- IQ + EQ + SQ
- Teoria inteligentelor multiple (Gardner)
- 3 inteligente necesare unui leader




[aboneaza-te prin e-mail sau RSS]

74 comentarii la "Ce inseamna empatie?"

Avatar

Tudor Mateescu

October 23rd, 2007 at 2:18 am

parinte super protector… vezi analiza tranzactionala…

oricum incheierea gresita. pt o comunicare eficace empatie este strict necesara

Avatar

Ionut Ciurea

October 23rd, 2007 at 6:35 am

Empatia este foarte utila in vanzari si in toate profesiile unde comunicarea eficienta cu alti oameni este absolut esentiala.

Empatia se vede in scrisul de mana (cu Analiza Grafologica) si in metaprograme (cu LAB Profile). Se vede si din body language/limbajul corpului/trupului (cum vreti sa-l numiti).

Detalii despre subiect voi scrie si eu :P

Avatar

cristiana

October 23rd, 2007 at 11:32 am

Ma bucur ca ai abordat acest subiect.Cred ca prin NLP iti poti controla foarte bine emotiile.Asta urmaresc si eu.Mi se intampla des sa ma implic in intelegerea unei probleme incat ma simt “inauntru”chiar daca nu e a mea.Ma simt ca un burete..cum ai spus si tu..vreau sa invat sa ma protejez ,sa ma detasez si sa evit “vampirii emotionali”.
De abia astept detalii despre empatie si despre coordonarea emotiilor astfel incat sa poti mentine echilibrul.

Avatar

Hrisant

October 24th, 2007 at 2:00 am

Ce inseamna a fi empatic ( din punct de vedere comercial, fata de un prospect)?
Este sa intelegi motivatiile ( emotionale si neemotionale ) ale unui prospect de a cumpara un serviciu sau un produs concurent serviciului/produselor tale.

Avatar

Andrei Rosca

October 24th, 2007 at 10:42 am

Corect, Hrisant. E important de inteles ca a fi empatic nu inseamna neaparat a face tot posibilul ca celalalt sa se simta bine, ci inseamna a incerca in primul rand sa il intelegi pe el si sa intelegi ce simte.

In business lumea fuge de cuvantul “empatie”, li se pare ca e o trasatura ce nu se potriveste cu mediul dur al afacerilor. Cam gresit.

Avatar

cristiana

October 24th, 2007 at 2:42 pm

Empatia inseamna sa-l simti pe celalalt.Sa simti cand e suparat chiar daca se manifesta zgomotos,sa te pui in locul lui ca om si apoi ca observator.Ideea e sa nu ramai acolo,sa te mentii in starea observatorului:situatia bicicleta,doi oameni vorbesc tu si el,iar al treilea esti tu observator de sus,privesti conversatia obiectiv fara sa mai raportezi totul la tine.Ca sa nu devii “emotional pin cushion”,un rezervor de apa care retine toate sentimentele celorlalti trebuie sa inveti sa te detasezi emotional dar nu sa devii nesimtit,adica inchis.Cred ca empatia este necesara in toate domeniile.Trebuie doar sa stim cum sa o folosim astfel incat sa solutionam problema celuilalt ,sa-i gasim cauza dar si sa ne retragem implicarea excesiva pentru a impiedica subiectivismul.

Avatar

Andreea

October 26th, 2007 at 12:35 am

mai exista oameni empatici pe lumea asta?o lume brutala in cuvinte,gesturi si gandiri…empatia , o mare calitate dar prea rara dupa parerea mea.

Avatar

Andrei Rosca

October 26th, 2007 at 1:17 am

cred ca mai sunt, Andreea

Avatar

octav

October 29th, 2007 at 5:57 pm

sa stii ca poti observa sentimentele celorlalti si fiind detasat, nu trebuie sa plangi cu ei laolalta neaparat ca sa fii empatic

Avatar

Andrei Rosca

October 29th, 2007 at 6:05 pm

Perfect de acord, Octav. A fi empatic nu inseamna in niciun caz “sa plangi cu ei laolalta”. Mai mult decat atat, a fi empatic nu inseamna intotdeauna a fi de acord cu celalalt si a ii spune ca il intelegi.

Avatar

cristiana

October 29th, 2007 at 6:24 pm

Daca nu-l intelegi cum te pui in pantofii lui?

Avatar

Andrei Rosca

October 29th, 2007 at 7:24 pm

atentie! era vorba de “a ii spune ca il intelegi” nu de “a il intelege”. E o diferenta mare. Poti intelege pe cineva si totusi sa nu fii de acord cu ceea ce face.

Avatar

cristiana

October 29th, 2007 at 8:06 pm

Da ,asta am vrut sa zic,il intelegi nu esti de acord cu el dar iti dai seama care-i cauza de la care a ajuns asa.

Avatar

pera

November 9th, 2007 at 8:11 pm

Dragut articol. Mai pot sa iti spun cateva parti si mai
” intunecate” ale empatiei :)

-Capacitatea de a minti foarte frumos
-Capacitatea de a manipula oamenii prin sentimentul de vina,
-Capacitatea de a patrunde in lumea lor interioara si de a se folosi de sentimentele oamenilor pentru a le influenta comportamentul

Si mai sunt destule …dar mi-e lene sa ma gandesc acum

pe curand

Avatar

christine

November 26th, 2007 at 4:29 pm

in ciuda exlicatiei de mai sus consider ca nu poti sa intelegi o emotie pe deplin ori situatie daca tu la randul tau nu ai trai o candva

Avatar

Traian Patilea

January 11th, 2008 at 1:42 am

mai eu sunt un simplu student la politehnik si dupa umila mea parere cred k nu exista o persoana empatica, adik sa aiba anumite abilitati “ca bonus” pe care numai unii le au; in lumea mea (familie, prieteni, colegi) termenul capata mai mult valentele unei emotii pe care fiecare din noi o traieste cateodata fiecare din noi; va rog sa ma corectati dak gresesc

Avatar

Andrei Rosca

January 11th, 2008 at 2:03 pm

Nu e vorba de abilitati pe care doar unii le au doar ca unii sunt insa mai empatici decat altii. Nu e vorba doar de existenta unor emotii. In cazul lor ai dreptate, toti le avem la un moment dat. E vorba de cat de des se intampla asta si cu ce intensitate.

Avatar

eugen

January 20th, 2008 at 8:54 pm

pera a zis mai sus, referitor la empatie:

“Capacitatea de a minti foarte frumos
-Capacitatea de a manipula oamenii prin sentimentul de vina,
-Capacitatea de a patrunde in lumea lor interioara si de a se folosi de sentimentele oamenilor pentru a le influenta comportamentul”

Părerea mea este că un empatic, nu este un escroc.
El intră cu sinceritate în pielea celuilalt, îl înţelege, îl crede şi, aşa cum s-a definit corect mai sus, caută şi noaptea să îi rezolve problemele.
Nu se va scula dimineaţa să îl mintă şi manipuleze.

Avatar

Andrei Rosca

January 21st, 2008 at 1:01 am

si eu cred la fel, eugen

Avatar

Raluca

February 2nd, 2008 at 7:10 pm

Andrei ,
nici unul din comentatorii de mai suns nu sunt persoanele empatice despre care ai comentat foarte ,foarte pertinent si adevarat .

Si bravo lor , se poate spune ! ca nu sunt empatici adevarati .

Insa esti atat de abil si inteligent incat …..ajunge nu-mi doresc antipatia nimanui de aici !

Avatar

Traian Patilea

February 8th, 2008 at 3:53 pm

raluca, dupa tine a fi empatic e un lucru rau?

Avatar

Caty

February 20th, 2008 at 5:39 pm

bineinteles ca exista parti proaste ale empatiei si sunt sigura ca mai sunt printre noi oameni empatici lasand la o parte,desigur, omul-masca,sarac in lumea lui,bogat poate din punct de vedere material,clovnul ala care vine gata ambalat in ipocrizie si arata lacrimi de crocodil in semn de compasiune sau arunca un teatral « te inteleg ».

Avatar

Costel Dinu

March 16th, 2008 at 9:10 pm

Da, definitia de mai sus a empatiei este corecta, aceste insusiri le au empaticii.Este bine , este rau sa fii empatic? Chiar in lumea asta dura in care traim este bine ca ai aceasta calitate. Va spun ca un empatic chiar intelege si traieste necazul, tristetea, emotiile celuilalt

Avatar

Teodorescu Luminita

May 5th, 2008 at 11:38 am

Nu stiu ce sa zic oare empatia este un lucru atat de rau din puctul de vedere al unora? eu sunt empatica acum vreo cativa ani buni imi facea rau si partea cea mai interesanta era ca anumite persoane emana energie negativa si findca nu puteam sa ma controlez lesinam daca nu plecam imediat din preajma lor, apoi am inceput sa ma controlez chiar foarte bine si acum daca vreau ma implic daca nu ma detasez , dar un singur lucru ma sperie si de cele mai multe ori nu-i chiar placut le citesc gandurile, una vorbesc alta gandesc chiar daca sunt implicata chiar daca nu …asta cum se mai numeste?

Avatar

Costel Dinu

May 7th, 2008 at 11:28 am

Ipocrizie, fatarnicie asa se numeste.Parerea mea este ca empatia este aproape ca naivitatea .De multye ori auzim expresia “esti naiv ” da r nu este un lucru rau sa fii naiv si daca ne uitam la copii, o sa intelegem acest lucru.Nu este rau sa fii empatic sau naiv dar este greu ptr. cei ce poseda aceste calitati

Avatar

Ovidiu Miron

May 7th, 2008 at 1:22 pm

Costele, cred ca esti un pic negativist :) .

Avatar

Costel Dinu

May 7th, 2008 at 6:48 pm

Ovvidiu, de ce crezi asta ?

Avatar

gabi

May 11th, 2008 at 6:22 pm

Ce articol frumos si cat de real ai expus totul! Am avut senzatia ca te-ai inspirat din vreun tratat in domeniu; si chiar nu conteaza fiindca incantarea obtinuta la lectura este maxima.
@Pentru cei care n-au inteles: “Exista oameni fara nicio vocatie deosebita care stiu sa pretuiasca si sa admire; acest simplu fapt ii salveaza de la mediocritate. In schimb, mediocritatea autentica nu-i iarta geniului ca se deosebeste de ea. Si atunci il declara anormal.” Octavian Paler

Avatar

Andrei Rosca

May 11th, 2008 at 7:13 pm

Gabi, am citit vreo 4-5 carti despre empatie inainte sa scriu articolul deci probabil ca am luat cate un pic dn fiecare.

Avatar

gabi

May 11th, 2008 at 7:31 pm

Andrei, eu n-am citit carti despre empatie; eu traiesc …Cartile spun bine :P (sunt modesta, nu ? of,of :D )

Avatar

Andrei Rosca

May 11th, 2008 at 8:16 pm

nu ma deranjeaza deloc oamenii “modesti” :)

Avatar

Cum faci sa nu te dezvolti : Andrei Rosca: My way

May 22nd, 2008 at 11:48 pm

[...] la o parte empatia, e un termen pe care prea putini il inteleg. Cealalta parte m-a durut. Fiindca mi-am dat seama ca [...]

Avatar

flor

May 23rd, 2008 at 1:44 pm

de ce nu va tineti gura daca nu stiti cu adevarat despre ce e vorba??? la dracu!! ce fel de oameni sunteti sa judecati ceva ce nu traiti? cel care a scris mai sus

“-Capacitatea de a minti foarte frumos
-Capacitatea de a manipula oamenii prin sentimentul de vina,
-Capacitatea de a patrunde in lumea lor interioara si de a se folosi de sentimentele oamenilor pentru a le influenta comportamentul”

avea dreptate cumva; totusi aici depinde de ce intentii are empaticul.
mai bn nu comentezi daca nu traiesti asa ceva!!! simte-te wah!!eu nu mi-as descrie sentimentele si trairile pe un site ca apoi sa citeasca si sa comenteze tot prostul care e total paralel cu empatia.

cei care sunt empatici ar trebui sa isi gaseasca un ajutator sau un indrumator( eu am ales psihologul) deoarece sunt momente in care ai vrea sa nu iti pese de ce simte celalalt si totusi iti pasa si chestia asta te distruge.sunt foarte multe de spus aici…si numai cine e empatic poate intelege foarte bine

Avatar

Andrei Rosca

May 23rd, 2008 at 5:18 pm

flor, calmeaza-te :)

Avatar

flor

May 24th, 2008 at 3:00 pm

nu vreau!!!:))

Avatar

Andrei Rosca

May 24th, 2008 at 4:26 pm

daca n-ai vrea, n-ar fi o problema.
problema apare in momentul in care nu poti.
adica asa, ca acum :)

Avatar

Traian

May 29th, 2008 at 6:48 am

Cred ca “flor” ori e prea mic ori e stresat…

Avatar

flor

May 31st, 2008 at 7:12 pm

cred ca flor a vrut sa isi exprime punctul de vedere…comentariile se discuta in privat;)

Avatar

jul

June 7th, 2008 at 2:23 pm

flor are dreptate referitor la acele momente dificile, cand iti vine sa te bati ca iti pasa de ala de langa tine …poate, ajungi sa suferi mai mult ca el

empatia nu are nici o legatura cu naivitatea si nici cu manipularea oamenilor…mai cititi va rog si apoi comentati…

Avatar

Ciprian

September 29th, 2008 at 9:06 pm

“momente in care ai vrea sa nu iti pese de ce simte celalalt si totusi iti pasa si chestia asta te distruge” sun momente de panica, si toti stim ca chiar daca incerci sa fugi de probleme, problemele oricum vor veni la tine, si daca ti-a fost menit sa te implici intr-o situatie, fa-o, empatic sau nu.

Multi au vorbit aici de business, merceologie, dar la persoanele in doliu (sub orice forma, pentru ca stim ca si atunci cind omul se cearta cu un prieten apropiat trece printr-o perioada de doliu), sau cei ce au o boala incurabila, sau fie oricare alta boala, oameni care au nevoie de un sprijin citusi de mic.

Oameni sunt lucruri mult mai importante decit banii in lumea aceasta. Si poate ca as fi ceva bun la acordarea sfaturilor, si o fac doar din motiv ca eu nu pot sa imi urmez propriile sfaturi, deci poate cumva reusesc sa conving pe altcineva.

Avatar

Gabriell

October 4th, 2008 at 9:44 pm

de la Ce inseamna empatie pana la Cum recunosti un om empatic sunt de acord, si totus nu e complet nici asa… insa cu celelalte nu sunt de acord… empatia este o calitate psiholigica, mai bine spus parapsihologica, care poate sa obtina orice om, de fap este in latent in orice om, ca orice alta calitate. cei care obtin aceasta calitate nu inseamna neaparat ca le au si celelalte calitati, daca un om care e in stare sa foloseasca empatia, dar nu cu intelepciune, acel om va suferi mereu. vei suferi absorbind suferinta celorlalti doar daca nu cunosti secretul compasiunii unui on credincios… caci prin compasiune poti sa absorbi suferinta celorlalti insa nu o lasi la tine ci o trimiti lui D-zeu, astfel si solutia problemelor apar repede si sunt practice. si daca ai empatie dar nu ai iubire, si credema ca e posibil, atunci vei simti clar problema celuilalt dar nu te va atinge.

Avatar

Gabriell

October 4th, 2008 at 10:14 pm

prin cat mai multe experiente emotionale trece un om(care sunt reactii la situatii de viata placute sau mai putin placute), cu atat mai larga posibilitate are sa empatizeze si cu ceilalti,fiindca cel care empatizeaza o interpreteaza trairile celuilalt prin prizma proopriului eu, doar cel cu un nivel evoluat, care poate sa ridice nivelul de constiinta la nivel supramental, poate trai empatia in stare de martor, detasat in mod obiectiv… empatia tine si de intuitie, cu cat mai dezvolta este intuitia persoanei care empatizeaza cu atat mai corect va simti adevarata traire a celuilalt… a empatiza cu celalalt se petrece si in cazul in care celalalt traieste stari de fericire (benefice,pozitive) nu doar cand traieste tristete, suferinta (negative) eu aici am citit doar de cele care provoaca suferinta…

Avatar

Gabriell

October 4th, 2008 at 11:41 pm

nu vreau sa te super dar simt sa continui comentariul meu…poate imi esti simpatic cine stie? si inca nu constientizez… sunt multe teorii si definitii despre empatie pe care le gasesti in carti de psihologie, dar nu ma satisface cu adevarat…este ceva mult dincolo de aceste definitii, de fapt si acest fenomen psihic la fel ca si celelalte este nevoit sa treaca printro transformare evolutiva, care depinde si de evolutia persoanei care le experimenteaza… insa imagineaza ca ai dezvoltat in tine aceasta calitate, insa te intalnesti cu un om care poate sasi controleze emotiile, starile interioare cu o forta mentala intr-o maniera incat nu expune pe expresia fetei si nici in privirea lui nu se observa ce traieste cu adevarat… adica numai este valabil teoria psihologica a empatiei, aici depasirea superficialitatii este obligatoriu ca sa reusesti sa empatizezi. si un om simplu care abea intelege emotiile prorii, nu prea are sanse sa reuseasca. am o intuitie cum se ajunge la empatie profunda… aici intra de fapt ideea ca empatia este un fenomen parapsihologic, fiindca este un fenomen care a fost candva dar a involuat ca si capasitate din cauza evolutiei tehnologice ale umanitatii, cum a involuat si telepatia, sau clarviziunea. cu ajutorul legii rezonantei poti sa intri in legatura cu vibratiile acelor enrgii care sunt emanate de emotiile unei persoane, cu care doresti sa empatizezi, si aici este necesar de legatura sufleteasca si iubire… daca ai parere mai precisa, si mai bine expusa despre aceasta tema, te rog sa o faci, ca eu nu sunt profesionista in acest subiect si caut raspuns in legatura cu empatia. mersi

Avatar

liquidquake

October 7th, 2008 at 2:05 pm

Gabriell cu doi de “ll” eu propun sa iti faci un blog sau poate ca ai. Pentru ca se pare ca ai multe de comunicat.

Avatar

Gabriell

October 8th, 2008 at 12:47 am

acesta e numele meu, asa o am in buletin, asa am fost botezata, pe ungureste asa se scrie corect. mersi pt sfatul tau cu blog, dar momentan sunt pe cale de a studia si de fapt eu mai mult cu autor asi dori sa conversez, dar se pare ca nu e posibil…

Avatar

Paul Florea

October 9th, 2008 at 3:31 pm

Un articol reusit si la obiect e tot ce pot spune..
Citind randurile acestea despre empatie pot spune ca dreptatea e de partea ta in procent de 99% deoarece eu am calitatea de a fi empatic si m-am regasit in tot ceea ce ai scris cu avantaje si dezavantaje.
Oricum Empatia este o calitate de care beneficiez de ea 100%

Paul Florea

Avatar

Elena

October 13th, 2008 at 10:06 pm

Am si eu o intrebare…sper sa nu deranjez pe nimeni :D am citit articolul si comentariile, am aflat mai multe despre mine, chiar nu-mi dadeam seama de aceste lucruri, chiar astazi mi s-a intamplat ceva ciudat, de dimineata colegele mele au spus toate ca sunt racite si se vedea, sursa virusului era chiar in fata mea, ciudat a fost ca eu nu aveam nimic, racesc foarte greu, pe la ora 12 a venit o alta colega care intarziase pentru ca i-a fost rau din cauza racelii, stiam asta, cum a intrat si a inceput sa vorbeasca si sa spuna cum se simte m-a luat durerea de cap si a inceput sa-mi creasca temperatura, ba chiar incepusem sa vorbesc ca ea (cum vorbeste un om racit) de fiecare data cand explica cum se simte mie imi era si mai rau, i-am spus sa nu mai imi descrie ce simte pt ca imi este rau si apoi a inceput sa spuna ca ei ii place ca e racita si ca se simte bine, am inceput sa-mi revin, in mod clar nu sunt racita, intreabarea e : are vreo legatura intamplarea aceasta cu empatia? poate ca voi fi caraghioasa, asta e, daca nu mi se intampla asta azi nu as fi cautat vreo informatie despre empatie, dar internetul mi-a fost mai la indemana, daca stie cineva raspunsul, sa-mi spuna si mie. Multumesc.

Avatar

Ciprian

October 14th, 2008 at 10:49 pm

@Elena, ceea ce tie ti sa intimplat deja ar fi o empatie la nivel fizic, nu e ceva straniu se intimpla la mai multi, am si eu cazuri cind simt nu emotiile ci doar durerea (in cazul in care ea exista), sau discomfortul, spre exemplu pe care il creeaza unele haine, mai ales la nivelul gitului, cind simti ca sufoci. Si la fel am avut si eu un caz cu ridicarea temperaturii, doar ca eu nu intelegeam care era sursa de la care eu primesc aceasta energie… a trebuit sa ma invat sa filtrez doar ceea ce pot suporta sa absorb. Stiu ca deja ceea ce eu vorbesc devine ceva straniu si stupid, dar asa este, si sunt bucuros ca intr-un oarecare fel pot ajuta oamenii la un nivel anumit. Si by the way, Elena, din aceeasi cauza am inceput si eu sa caut pe net despre empatie, si articolul acesta a fost foarte ajutator.

Avatar

Elena

October 15th, 2008 at 4:08 pm

Multumesc Ciprian, o sa mai studiez problema, intre timp mi-am adus aminte de un alt eveniment asemanator pe care nu l-am bagat in seama. Cu siguranta mi-a folosit acest articol si ceea ce mi-ai spus.

Avatar

elena

October 23rd, 2008 at 7:39 pm

Buna Andrei! Eu sunt alta Elena(Eli) si tocmai am facut cunostinta cu blogul tau .Pacat ca il descopar abia acum! E minunat! Articolul pe care tocmai l-am citit mi-a mers direct la inima! Si eu sunt o persoana empatica asa ca iti vorbesc din experienta.E minunat sa fi empatic esti o adevarata binecuvantare pentru cei din jur .Pentru ca vezi oamenii cu mult mai multa usurinta”din punctul lor de vedere” si reusesti sa relationezi mult mai eficace cu fiecare.Felicitari pentru articol si pentru blog.Succes in tot ceea ce faci (pe asta am imprumutat-o de la Ovidiu Miron-mersi Ovidiu)!

Avatar

Ana

October 23rd, 2008 at 8:38 pm

o intrebare pentru cei care spun ca au aceasta calitate:cat de singuri sunteti?

Avatar

Andrei Rosca

October 23rd, 2008 at 10:23 pm

:) thanks

Avatar

elena

October 24th, 2008 at 12:30 pm

Singuri? Stii cat de bine e sa fi singur uneori si sa nu te plictisesti,Ana?

Avatar

Andrei Rosca

October 24th, 2008 at 5:41 pm

Ana: eu nu sunt singur

Avatar

Ana

October 24th, 2008 at 6:46 pm

Andrei:multumesc

Avatar

cateyes

December 3rd, 2008 at 4:15 pm

singuri …hmmm … extrem desi aparent extrem de multi prieteni, de ce? … sincer nu stiu … poate imi raspunde careva interesant textul, recunosc nu am avut rabdare sa citesc toate comentariile, sau nu am avut chef, 100% corec nu esti in ceea cespui, dar na,ii mult mai ok decat faza cu somnul de amiaz :) , iti dau 1 exemplu nu neaparat plang usor in fata altor persoane depinde si de cat de mandrii sunt… pt comentul 7. cine te-a mintit ca e o calitate?? depinde dar o intrebare ce faci cand stii si nu vrei sa stii? ce faci cand stii ce face prietenul tau “in timpu liber” si te loveste brusc si simnti toate detaliile inclusiv daca tipa a avut sau nu orgasm? e o calitate, toata viata visezi sa afli asa ceva, sau da m-am prin ai impresia ca ii mai ok ca stii pe cine ai alaturi si balarii de genu :) … si nu il mai iubesti … sau ca simnti ca nu te iubeste … uau ciudat insa ca nu e chiar asa, din cate am auzit … dar ma rog se spune ca exceptiile intaresc regula, sau daca simnti cum la cineva i se sfarsete viata intr-un mod neconvetional? e o calitate … nu stiu ce sa zic …poate nu am aflat de la cine trebuia ce e cu adevarat empatia … s-ar putea ca pers respectiva sa ma fi mintit :) eu nu ma pretind a fi empat deci… va las pe voi sa aflati singuri caci voi sunteti adevarati empati:)

Avatar

carmen

December 8th, 2008 at 7:41 pm

dupa mine empatia inseamna altruism.Bucuria de-a simti bucuria celuilalt,durerea pe care o simti odata cu altcineva .Nu vei castiga nimic implicandu-te in problemele celorlalti decat te vei impovara pe tine.

Avatar

o mica explicatie

January 17th, 2009 at 6:10 am

A-ti suprapreciat chestiunea asta pana a-ti dat-o in parapsihologie. Sa incepem de aici: psihicul uman detine cele mai complexe dispozitive de determinare antialeatorii, empatia ne e decat tendinta automatizata a unor oameni de a interpreta starile emotionale a celor cei inconjoara. Corectitudinea si amplitudinea interpretarilor depinde de inteligenta sentimentala a celui in cauza.

Avatar

alina

February 5th, 2009 at 12:37 am

Andrei, iti multumesc pentru existenta acestui blog, in mod special pentru postul asta. A fost la fix. :) M-as bucura daca ai publica si titlurile celor 4-5 carti desore care vorbeai.

Avatar

But you don’t even recognize me « Argintul de cristal

February 13th, 2009 at 12:00 am

[...] Update: In loc de E ntuziasta pun E mpatica. … si cu bune si cu rele. [...]

Avatar

Diana'

February 15th, 2009 at 1:12 pm

Andrei,iti multumesc pt acest articol,mi-a fost de mare folos:)nu stiam sigur ce inseamna a fi o persoana empatica,insa acum m-am lamurit.sincer,mi-as dori sa intalnesc un individ care are aceasta calitate…eu consider ca empatia este o calitate cu care nu poate fi oricine inzestrat,sa zic asa.

Avatar

conartist

April 14th, 2009 at 3:05 am

O continua “batalie” (structurarea lor, punerea pe capitole) a “senzatiilor” absorbite ce se dezvolta pe parcursul vietii persoanei empatice.
Scopul in 80% din cazuri este in favoarea binelui, noi persoanele empatice neputand scapa de dorinta de a fi priviti ca niste ajutoare ale emotionalului de catre ceilalti.

Avatar

Lupu Pavel

May 17th, 2009 at 4:31 pm

Buna.. sunt si eu o persoana empatica si m-am regasit si eu in cele spuse in acest articol… dar atunci cind simt ce sentimente are cel ce vrea sa vorbeasca despre el, eu fug pentru ca nu prea vreau sa il ajut.. nu pentru ca pur si simplu nu vrea ci pentru ca stiu ca nu e chiar asa simplu.. citeodata stiu ce vrea sa-mi spuna cineva in data ce il vad uitindu-se la mine.. si ma fac ca nu stiu si pur si simplu il ascult…

Vreau sa mai spun ca am profitat si continui sa profit de empatie (poate nu in spre bine)..vorbesc de calitatea aia cu mintitul perfect si imbracarea mastilor.. cu toate ca nu e prea bine lucrul asta..

Stiu sa “absorb” sentimentele altora, dar nu o fac din cauza ca nu am nevoie de ele..

nu ma starui sa ii ajut pe cei care plang…

Mersi pentru acest articol, chiar nu stiam ca asa se numeste ceea ce fac..

Avatar

SOFIANIC

May 25th, 2009 at 8:20 am

V-ati gandit vreodata,macar a?a ca o intuitie spontana si oarecum ,,naucitoare”,ca defapt lucrurile cu adevarat importante sunt dincolo de toate procesele noastre :mentale ,psihologice si emotionale?Ma refer la faptul ca acest ,,val-ecran “ne înconjoara adevaratul sine sufocandu-ne adevarata percep?ie a realitatii.Mentionez ca aceasta intrebare oarecum retorica nu se refera la cine stie ce,, teorii spiritualiste” de sorginte orientala de la nu stiu care ,,guru” cetire.Am oroare profunda de aceste tendinte de manipulare pe fat? a oric?rei constiinte prin orice mijloace oricat de ,,bazate”pe,, eficienta fakirico-miraculoasa evidenta”.Tocmai aceast? ,,evidenta” vreau sa o ocolesc fiind irelevanta cand vine vorba de lucrurile cu adevarat esentiale deci importante la modul crucial ,dramatic ,de criza sau oricum vreti sa le numim impreuna.

astept un feed-back la aceasta provocare ideatica venita de la un empatic autentic,poate gasim îmreuna un raspuns care cu adevarat conteaza.

mesaj fara diacritice

Avatar

selda

July 18th, 2009 at 12:47 pm

buna, exista vreo modalitate, teste prin care-ti poti masura nivelul propriu de empatie si mai ales ce metode exista pentru o persoana foarte empatica de-a se proteja?
daca da, ma poate ajuta cineva cu un linck, ori alte informatii.
multumesc mult!

Avatar

CP

July 26th, 2009 at 4:53 pm

Definirea unei persoane malefice in viziunea psihiatrului american Scott Peck (http://en.wikipedia.org/wiki/People_of_the_lie#Evil)
O persoană malefică este cea care:
Îşi proiectează greşelile lui / ei în alţii sau încearcă să îndepărteze greşelile altora prin critică şi reproş (emite permanent stroke negativ conditionat/neconditionat – vezi mai jos tipuri de stroke-uri) (Projects his or her evils and sins onto others and tries to remove them from others)
Are un nivel înalt de aşteptări de la propria persoana sau de la ceilalţi dar nu face nimic pentru a le materializa şi nici nu-i ajută constructiv pe ceilalţi. Se recomadă mereu ca o persoană respectabila dar minte constant în legătură cu propriile realizări şi performanţe (lauda de sine) (Maintains a high level of respectability and lies incessantly in order to do so)
Este consecventă în păcat, greşeli (Is consistent in his or her sins). Persoanele malefice sunt caracterizate nu atat de magnitudinea pacatelor/greselilor lor ci mai ales de consecvenţa lor (Evil persons are characterized not so much by the magnitude of their sins, but by their consistency)
Sunt incapabile de a gândi din perspectiva altor persoane (Is unable to think from other people’s viewpoints), si as adauga eu, incapabile de a simti din perspectiva altor persoane. Unii o fac deliberat. Se izoleaza mental, pentru a nu suferi. Cam toti reusim sa simtim din perspectiva altora pentru ca la un moment dat ne-am identificat cu acea persoana si situatia ei. Nu avem cum sa simtim ce simte un boschetar decat daca ne identificam cu el, decat daca avem un patern parental similar (am fost crescuti din mila, nu din iubire). Identificarea trebuie sa fie finita in timp (cat mai scurt), pentru ca e distructiva. Psihologii recomanda evitarea empatizarii dupa un patern parental depreciativ pentru noi, pentru ca nu se stie daca mai putem iesi din acea identificare. De aceea meseria de actor e atat de grea. Pentru ca necesita identificare cu rolul si apoi iesirea din rol. In cazul celor cu scenarii de viata tragice, in timpul terapiei si multa vreme dupa asta, este recomandata evitarea identificarii cu persoane similare, pentru ca poate avea loc recaderea in scenariul de viata tragic). Nu vad cum poti empatiza cu situatia cuiva fara a te indetifica cu acea persoana. Ceea ce e important, e ca identificarea dupa un patern parental care ne depreciaza trebuie evitata in sensul de a evita trairea identificarii. Poate o fac odata, de doua ori, dar apoi ma abtin si spun stop. Asta nu inseamna ca nu pot face pe bunul samaritean cand se iveste ocazia. Dar pot evita sa traiesc drama acelui om ca si cand as fi el, pentru ca ar fi distructiv pentru mine. Despre procesul de identificare: e un proces pasiv, de traire parazita, poate fi in sens apreciativ, prin care ma simt valoros identificandu-ma cu o persoana de succes intr-un anumit domeniu, sau, in sens depreciativ, ma indetific cu un copil parasit, cu un boschetar si apoi îi plang de mila iar de fapt imi plang mie de mila. Identificarile daca merg pe un patern compensator, imprimat de parinti (pt ca am fost iubit din mila, sau am fost folosit/abuzat de parinti) sunt nocive. Identificarile care nu merg pe un patern, tin strict de capacitatea de a EMPATIZA

Avatar

CP

July 26th, 2009 at 5:26 pm

Empatia e parte dar, parte o sensibilizare acuta provocata de traume. E dar pt ca poti simti mai mult decat altii, e sensibilizare excesiva pt ca te consuma. Empatia ideala ar fi sa-l poti citi pe celalalt dar sa NU te identifici cu el.

Avatar

Tatiana

July 30th, 2009 at 12:57 am

Salut(nu-mi,merge,space-ul,pe,tastatura,asa,ca,o,sa,pun,virguli,in,loc.Sorry,de,inconveniente.)Pentru,CP:empatia,nu,e,provocata,de,traume.Este,o,calitate,cu,care,se,nasc,absolut,toti,copiii.Inca,din,burtica,ei,comunica,prin,intermediul,acestei,capacitati.Apoi,fiind,mici.Cand,invata,sa,comunice,prin,metoda,verbala,si,cu,ajutorul,mimicii,si,a,gesturilor,ei,incep,sa,uite,de,ea,simtind,iarasi,cu,ajutorul,ei,de,la,maturii,ce-i,inconjoara,ca,ei,(maturii)nu,mai,comunica,prin,intermediul,ei.De,ce,la,maturitate,unii,sunt,empatici,iar,altii,nu?Totul,depinde,de,faptul,cat,de,”mare”le-a,fost,”norocul”sa,fie,mutilati,de,familia,si,societatea,in,care,au,crescut.De,regula,i-si,pastreaza,aciasta,capacitate,cei,carora,li,s-a,oferit,libertate,maxima,in,dezvoltare,si,exprimare,si,care,au,avut,norocul,sa,aiba,parinti,cat,de,cat,empatici.
,,,,Ai,spus,ca,empatia,ideala,e,sa-l,poti,citi,pe,celalalt,dar,sa,nu,te,identifici,cu,el?Aciasta,inseamna,sa,te,intorci,totalmente,la,copilul,din,tine.E,posibil,si,vreau,sa-ti,spun,ca,e,o,mare,usurare.Pentru,mine,personal,exista,doua,inconveniente,traind,cu,aciasta,capacitate:prima,e,ca,foarte,multe,stari,pe,care,le,receptionezi,din,mediu,inconjurator,nici,pe,departe,nu,sunt,din,cele,mai,placute.Printre,ele,sunt:frica,ura,invidia,starea,de,suprematie(cea,mai,prosteasca),si,multe,altele,in,diferite,combinatii,si,proportii.Si,a,doua,este,faptul,ca,esti,impus,practic,sa,vezi,tot,rahatul(sorry,de,expresie,dar,e,cea,mai,exacta)din,oameni.Cu,timpul,preferi,sa,traiesti,printre,animale(aici,e,un,adevarat,izvor,nesecat,de,emotii,si,stari,pozitive,care,te,alimenteaza,necontenit).Tot,ce,spun,nu,e,din,carti,ci,din,experienta,proprie.Anume,faptul,ca,absorbeam,tot,din,jur,si,permanent,eram,intr-un,caleidoscop,de,stari,in,care,cu,greu,le,identificam,pe,ale,mele,de,cele,straine,m-a,determinat,sa,studiez,cat,am,putut,de,profund,aciasta,calitate,ca,sa,ma,invat,sa,nu,ma,identific,cu,cei,din,jur,sa,nu,absorb,toata,informatia,ci,doar,sa,o,receptionez,fara,ca,ea,sa,ma,afecteze,intr-un,mod,sau,altul.Cu,toate,ca,si,in,prezent,sunt,afectata,de,constientizarea,faptului,in,ce,mizerie,interioara,traiesc,majoritatea,oamenilor.
,,,Potential,fiecare,i-si,poate,reintoarce,aciasta,calitate,dar,nu,cred,ca,oricare,e,capabil,sa,faca,munca,necesara.

Avatar

maryana

August 16th, 2009 at 5:52 pm

Foarte frumos si interesant Andrei. Incerc sa inteleg mai multe despre empatie si ma intereseaza. Felicitari!

Avatar

Ramona.

August 21st, 2009 at 12:51 pm

Buna. De mult timp mi se intamplau lucruri de genu … mereu simteam ce simteau altii fie bucurie sau tristete . Sa va dau un exemplu . Odata era in autobuz si la un moment dat urca o batrana cu un barbat cam la vreo 35 de ani . Dintr-o data incepe sa tipe la femeie . Nu prea am luat in seama dar cateva statii mai incolo nu stiu cum mi sa dus privirea la batarna si am vazuto plangand . In momentu ala am simtit si eu o mare tristete si multa durere si mia venit sa plang pur si simplu . Simteam asta din ce in ce mai rau si m\ult mai puternic. Pana la urma am coborat din masina . Dar gandul asta mia ramas toata ziua si in mintea mea ma rugam pentru batrana. Asta e doar un exemplu mi sau intamplat mii la fiecare persoana care are in momentul de fata un sentiment mai puternic . Am fost la psiholog si atunci mi-a zis ca asta se numeste empatie . :) Si e adevarat are foarte multe parti rele . Pentru mine e greu mai mereu simt numai tristetea celorlalti si stau nopti intregi cu gandu la asta sa gasesc o solutie . Dar e bine atunci cand persoana respectiva este fericita simt o bucurie imensa si chiar daca nu o cunosc as vrea sa ma duc sa ma bucur cu ea . :)

Avatar

Sincu Mioara Felicia

October 7th, 2009 at 11:13 am

M-ar interesa comentarii despre empatie, privita dintr-un unghi duhovnicesc.

Avatar

emanuela iacobuta

January 21st, 2010 at 5:23 pm

..v-ati pus vreodata problema ce s-ar intimpla daca doi oameni empatici ar avea posibilitatea sa se cunoasca,sau sa aiba o relatie?eu personal nu asi fi crezut ca exista probabilitatea asta..daca vreti sa stiti mai multe..intrebati-ma!

Avatar

Sebi

February 19th, 2010 at 10:09 am

cred ca cea mai mare greseala pe care o poti face este sa incerci sa te chiar pui in locul celuilalt, sa intelegi ce simte…e o interpretare pur personala si care poate da gres. poti cel mult sa simti zona in care se invart emotiile si reactiile clientului dar nu si sa le identifici clar. e o panta alunecoasa.
poti in schimb sa ii spui ca intelegi fara sa si incerci sa o faci, asta inseamna empatia si sa iti adaptezi raspunsul la obiectii in functie de tipologia omului pe care il ai in fata si nu in functie de emotiile pe care interpretezi tu ca le are. empatia e oricum subiectiva, trebuie sa inveti cat eceva despre ea si dupa aceea sa o aplici. recomand cursuri pentru asta – Negociatorul de la Extreme Training e unul foarte bun!

Avatar

Tatiana

February 23rd, 2010 at 4:57 pm

Nu Sebi, sa simti ce simt cei din jur, nu e acelas lucru ca a interpreta citind manifestarile chiar si cele mai subtile a vis-a-viului. A fi empatic inseamna a simti toata lumea interioara a celorlalti ca pe a ta insusi, facand insa diferenta clara dintre trairile proprii si a celor din jur. Caci atunci cand cel cu care vorbesti sau te gandesti la el pur si simplu, se afla la sute sau mii de km de tine, nu ai cum sa interpretezi neavand informatii vizuale, auditive s.a.m.d. dar totusi stii ce se petrece in sufletul lui. Aciasta este empatie. Daca mai posezi si elemente cel putin de telepatie e si mai interesant. :) .
P-u Manuela: Sar intampla sau ceva extrem de frumos, sau o catastrofa. Totul depinde de “umplutura” fiecaruia din ei.

Comment Form

Andrei Rosca

- antreprenor
- fondator si manager al bookblog.ro -

Convins fiind ca viata e formata din detalii, nu din evenimente si ca suntem mai mult decat suma lucrurilor pe care le-am realizat, traiesc intr-o societate cel putin dubioasa, careia ma vad nevoit sa ii insir realizari pentru a castiga dreptul de a o schimba. In plus, mai am o problema serioasa, care si ea imi pare uneori ca denota aceeasi incapacitate de adaptare la societate: imi permit sa cred ca nu exista imposibil. Cred in oameni si vise.

Mai sunt implicat si in:
- TeaCup.ro -
- Bakemono -
- empower.ro -
- octavianpaler.ro -
- schimbdecarti.ro -

linkedin: vezi profil
twitter: click to follow
contact: andrei[at]bookblog[dot]ro



Recomandari